Deel dit artikel
-

Zoeken bij Vinden vergemakkelijkt

De Nederlandstalige site Vinden.nl heeft de zoekfunctie verbeterd en versneld. Op korte termijn volgen er een gratis e-mailservice en een online reclamecampagne. Directeur Jan-Willem Tusveld laat bovendien weten dat de zoekdienst Voila , onderdeel van France Telecom, de webindex gaat gebruiken voor een Nederlandse editie.

Vinden.nl ging nog geen jaar geleden van start. Bijzonder was het aanbieden van relevante informatie via een index die nu herzien en verbeterd is. Daardoor kunnen gebruikers nog gerichter zoeken naar een site. Zo'n tienduizend links zijn er ondergebracht in 16 categorieën die verder zijn gesplitst, tot een totaal van uiteindelijk 1200 subcategorieën. Tot de zestien hoofdcategorieën behoren onder meer Internet, Wetenschap, Onderwijs, Entertainment en Media.

Ook is de procedure voor het aanmelden van nieuwe sites vereenvoudigd en is de zoekfunctie versneld. Installatie van vernieuwde software maakt sneller zoeken mogelijk. Bedrijfsnamen zijn te vinden via een aparte ingang. Daartoe is een link aanwezig met het bestand van vindservice Scoot dat meer dan een half miljoen bedrijven in zijn database heeft staan.

Zoeken naar relevante informatie bij Vinden is mede mogelijk door het weigeren van homepages. Aanmelding van nieuwe sites vindt plaats volgens strikte selectiecriteria. Via de experimentele versie kan de nieuwe procedure worden doorlopen. Een site moet minstens uit vijf pagina's bestaan, geen persoonlijke informatie bevatten en regelmatig worden vernieuwd. Verder dienen sites in Nederland te zijn gevestigd en mogen ze geen onderdeel zijn van een andere site. Daarnaast dient hun inhoud wetmatig te zijn.

'De nieuwe opzet', laat oprichter en directeur Jan-Willem Tusveld telefonisch weten, 'is dermate goed dat binnenkort ook zoekdienst Voila van onze bestanden gebruik gaat maken. Voila komt over enkele maanden met een aparte Nederlandse site. Momenteel is hun Nederlandse editie alleen nog via hun Amerikaanse adres toegankelijk.'

Nog geen jaar oud, doet Vinden het dus uitstekend. Tusveld: 'We hebben op dit moment zo'n 2 miljoen pageviews per maand, een aantal dat maandelijks met 6 à 7 procent groeit. Op korte termijn breiden we onze dienstverlening verder uit met een gratis e-mailservice. Eind september lanceren we daarvoor een reclamecampagne. In eerste instantie online, later misschien ook via de traditionele media.'

Bron: Perscentrum

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond