Deel dit artikel
-

Zoekmachinereclame bij Google over hoogtepunt heen

De omzet uit reclame bij Googles zoekmachine groeide in het afgelopen kwartaal met maar 6,5 procent. Daarmee is het de kleinste groeier, overschaduwd door YouTube en Cloud.

Iets meer dan de helft van Googles omzet (57%) kwam afgelopen kwartaal uit Search. Als de andere takken zo hard blijven groeien als nu kan dat percentage in de komende jaren onder de vijftig procent dalen. Op vergelijkbare wijze is Amazon binnenkort al geen winkel maar meer een puur faciliterende marktplaats.

Het bedrijf noteert een omzet van 46,2 miljard dollar (+14%), een bedrijfsresultaat van 11 miljard dollar (+24%) en een nettowinst die vier miljard steeg tot 11,3 miljard dollar (PDF).

Sinds kort wordt voor YouTube apart cijfers gerapporteerd. Daar steeg de reclame-omzet met 32 procent tot vijf miljard dollar. De zakelijke activiteiten rondom cloud zijn in vergelijking met concurrenten nog klein. Daar stegen de verkoopcijfers met 45 procent tot 3,4 miljard.

Beleggers reageren in de handel nabeurs enthousiast op de cijfers die Google net presenteerde. Het aandeel staat nu zeven procent hoger op 1.677 dollar.

Foto: Tobin (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond