Deel dit artikel
-

Zonder te delen op Instagram of Facebook ben je niet ‘echt’ op een festival geweest

Sociale media veranderen hoe mensen herinneringen opslaan en later herbeleven. Events kunnen daar meer rekening houden. Dat stelt mediaonderzoeker Esther Hammelburg in haar proefschrift, waarop zij op vrijdag 3 december promoveert aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Live heeft een nieuwe betekenis gekregen; dit biedt kansen voor de evenementenbranche en culturele sector.’

Hammelburg sprak bijna 400 bezoekers van Oerol, Serious Request en Pride Amsterdam over hun beleving van deze evenementen, en de rol die sociale media hierbij spelen.

Mensen delen vooraf al voorpret van een ‘memorabel’ event. Vervolgens delen ze het op het moment zelf met hun sociale achterban. En achteraf willen ze de ervaringen online blijven uitwisselen.

Eerder speelde dit effect al bij fotografie. Als je terugkijkt op je eigen leven, herinner je je waarschijnlijk ook vooral de momenten die zijn vastgelegd met foto’s. Media hebben dus invloed op hoe je later aan iets terugdenkt; je herinnert dan wat er is vastgelegd.

Live heeft dus een nieuwe betekenis gekregen, maar mensen beseffen het nog niet. Daar liggen kansen, zegt Hammelburg. ‘Events zijn toch vaak nog erg zendergeoriënteerd. Er wordt heel weinig gedaan met wat bezoekers zelf produceren. Soms zijn er reposts, maar toch kan dit veel meer benut worden. Zeker nu de eventsector geraakt is door corona, kan de culturele sector beter inspelen op socialmediagebruik, en de manier waarop mensen live via die platforms beleven.

Esther Hammelburg: Being There Live. How Liveness is Realized through Media Use at Contemporary Cultural Events. Promotoren zijn prof. dr. T. Poell en prof. dr. J.F.T.M. van Dijck; copromotor is prof. dr. ir. B.J. de Kloet. De promotie van Hammelburg vindt plaats op vrijdag 3 december, om 11.00 uur, in de Aula van de UvA.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond