Deel dit artikel
-

Meer dan een miljard omzet voor Zoom, maar groei vertraagt

Hoewel Zoom Video Communications in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer dan 1 miljard dollar aan omzet heeft behaald, daalde de koers nabeurs 11 procent vanwege de tegenvallende verwachtingen voor het huidige kwartaal. Dat is wat analisten al hadden gevreesd.

Zoom harkte miljoenen nieuwe gebruikers binnen toen mensen vanwege corona op afstand moesten werken of studeren, maar de omzetgroei van Zoom vertraag nu de economie langzaam weer opengaat en gebruikers klagen over Zoom-vermoeidheid. De concurrentie van platforms zoals Cisco’s Webex en Microsoft Teams is ook steviger geworden.

In het tweede kwartaal steeg de nettowinst van 186 miljoen naar 317 miljoen dollar. De omzet verbeterde in het tweede kwartaal van 663,5 miljoen naar 1 miljard dollar. Analisten hadden op minder gerekend, net als Zoom zelf, dat was uitgegaan van 985 tot 990 miljoen dollar.

Voor het derde kwartaal rekent het bedrijf op een aangepaste winst van 1,07 tot 1,08 dollar, waar analisten op 1,10 dollar hadden gerekend. Vooral de verwachte omzetgroei viel tegen: 34 procent, vergeleken met verviervoudiging van de omzet in 2020.

‘We hadden de vertraging tegen het einde van het jaar wel verwacht, maar het is gewoon iets sneller gekomen’, zei Chief Financial Officer Kelly Steckelberg in een toelichting.

De outlook is niet de enige tegenvaller. Zoom moet bijna 72 miljoen euro (85 miljoen dollar) aan schadevergoeding vertalen omdat het ongevraagd klantengegevens met derden heeft gedeeld en omdat de beveiliging niet op orde was. Derden konden binnendringen bij online vergaderingen.

Het bedrijf zit overigens niet stil. Analisten hebben hoge verwachtingen van Zoom Phone, een cloudgebaseerd telefoonsysteem waarmee gebruikers op verschillende apparaten kunnen bellen. Het product telt 400.000 klanten.

Slechts 15 van de zakelijke gebruikers zijn gemigreerd naar cloudtelefoons, zegt Analist Ryan Koontz van Needham tegen Reuters.

In de afgelopen twee maanden heeft Zoom aangegeven dat het Kites GmbH wil kopen, een bedrijf dat helpt bij realtime taalvertaling. Een andere grote stap is de buy-out van 14,7 miljard dollar van de cloudgebaseerde callcentersoftwareprovider Five9.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond