Deel dit artikel
-

Zusterbedrijf Blue Mango lanceert premium affiliatenetwerk

AffiliDirect uit Eindhoven begint volgende week een nieuw premium affiliatenetwerk. De onderneming komt vooruit uit de Greenhouse Group, waar onder meer ook de online bureaus Blue Mango en Fresh Fruit onder vallen.

Een november is de officiële startdatum voor het nieuwe bedrijf Affilidirect uit Eindhoven. “We zijn nu met twee man, volgende week met een meer. Dit is een nieuwe speler naast ondernemingen als Daisycon en TradeDoubler. We zien nog ruimte in een markt die nog steeds groeit en kiezen specifiek voor het premium segment onder adverteerders en uitgevers”, aldus directeur Mario Grunitz. Alleen partijen vanaf een zekere grote kunnen zich aan het netwerk verbinden.

Het bedrijf heeft een ander bedrijfsmodel dan gebruikelijk onder de affiliatenetwerken. Klanten, adverteerders, betalen enkel voor het gebruik van een softwarelicentie en daarnaast voor de uren voor het geleverde werk. Geen commissie. Voor sitebeheerders, zogeheten publishers, verandert er niets. Zij krijgen nog steeds betaald naar geleverd resultaat.

“We toetsen nu het bestaansrecht van de onderneming in Nederland. Als alles goed gaat, willen we in de tweede helft van 2012 gaan denken aan markten buiten Nederland.” Affiliatemarketing is in toenemende mate een internationale activiteit omdat grote adverteerders dat van hun partners verlangen. Niet ieder bedrijf heeft de middelen om die expansie te financieren, wat het kaf en koren automatisch van elkaar scheidt.

AffiliDirect werkt op basis van de technologie van DirectTrack, een dienst van het Amerikaanse bedrijf Digital River.

Ditzo is de eerste klant van het Eindhovense affiliatenetwerk. De verzekeraar handhaaft zijn samenwerking met Daisycon.

Grunitz, die eerder voor onder meer Vodafone en Kodak werkte, schetst: “Er is behoefte in de markt aan een premium netwerk dat zich alleen richt op de grootste adverteerders en grote publishers. Zij willen meer transparantie en customisation. Ons betaalmodel biedt hen meer transparantie in de afrekening. Daarnaast komt er transparantie in de communicatie. Adverteerder en publisher kunnen direct contact leggen met elkaar. Daar hoeven wij niet tussen te zitten. Wat wij wel doen is personalisering, bijvoorbeeld door een e-mailcampagne vorm te geven of couponing.”

Deel dit bericht

12 Reacties

Erwin Boogert

Anon, graag wat meer tekst en toelichting volgende keer. Een kale gedumpte link nodigt niet uit tot lezen.

Een toelichting met kernpunten wel.

Bijvoorbeeld, de volgende citaten uit de tekst waar je naar verwijst:

“(…) Wat ons betreft zijn ze namelijk flink over de schreef aan het gaan en heeft het bedrijf een zeer negatieve uitwerking op de markt. (…) De trend die we zien is niet zoals affiliate marketing bedoeld is. Je moet het kanaal serieus nemen en deze trend van bureau’s die alles in handen nemen is dan ook zorgelijk en vreemd genoeg in het buitenland al veel minder aan de orde van de dag. (…)”

Het is een goed geïnformeerd, kritisch stuk dat relevant is voor de beeldvorming voor partijen in de affiliatemarkt.

jasper

Goede ontwikkeling. In andere landen heb ik als publisher gezien dat diverse “private netwerken” hogere vergoedingen gaven en dat switchen heel normaal is. De affiliatenetwerken kwamen dan meestal met een tegenbod. Dat dit nog niet in Nederland gebeurt heeft vooral te maken met de onderlinge afspraken die ze maken. Nederland kartelland, noemen we dat. En wij maar mopperen over Griekenland.

JW

Bedankt voor dit artikel. Ik krijg een viezebijsmaak bij Blue Mango, maar nog meer bij de publishers/aff’s die hun rug simpelweg niet recht weten te houden door hun programmma’s gewoonweg te weren.

jasper

@JW,

Waarom zou een publisher hier niet mee in zee gaan? Omdat de bekende affiliatenetwerken onderling hebben afgesproken dat het zo niet hoort?
Klinkt voor mij weer als een bevestiging dat er geen serieuze concurrentie is in Nederland.

JW

@Jasper
Dat heeft onder andere met het kopieergedrag te maken van Blue Mango. Het is ongezond qua checks and balances als een bedrijf allen takken van sport doet. Dit levert juiste ongezonde of beperking van de concurrentie op.

Ik citeer uit het stuk waar hierboven naar gelinkt wordt: “Bluemango ‘scheert’ de publishers en netwerken, start eigen projecten die ze kopiëren van de publishers, en de affiliate programma’s worden langzaam aan minder en minder.”

jasper

@JW
Ik ben er mee eens dat het NOT DONE is om concepten te kopiëren, helaas heb ik daar zelf ook voortdurend last van en ook meegemaakt bij affiliatenetwerken overigens. Mijn punt is vooral dat er concurrentie ontbreekt tussen de affiliatenetwerken. Hopelijk springt een andere serieuze partij in dit gat.

Erik

BlueMango is een niet te vertrouwen partij. Maar aangezien ze met DirectTrack software gaan werken valt hier niet veel te vrezen voor de affiliatenetwerken. Hoezo is er behoefte aan een “premium netwerk”? En dat willen ze gaaan doen met software van Directtrack? De Directtrack software is zeer matig, biedt geen transparantie, en is zeker niet gebruiksvriendelijk. Waarschijnlijk is dit juist wel de reden waarom BlueMango voor deze software heeft gekozen. Eerst honderden, ja u leest het goed, affiliatesites kopieeren en daar dan vervolgens zelf hun eigen affiliatecode inhangen. Adverteerder zal alleen maar het resultaat kunnen zien, ontdubbeling altijd (waarschijnlijk niet in het begin want zo dom zijn ze nu ook weer niet bij BM) in het voordeel van BM. Affiliates zouden “en masse” BM en de campagnes moeten boycotten. Het stuk op affiliateblog haalt overigens nog meer dubieuze zaken van BM aan, zoals de praktijken van ene Oggy Popov die in Bulgarij schaamteloos Nederlande affiliateconcepten kopieert samen met zijn broertje, en alle andere verstrengelde belangen van BM. BM is voor mij vanaf nu “Boycot Mango”. Bah bah bah, wat een nare praktijken!!!!!

jeroen

Ik ken Blue Mango niet anders dan een uiterst betrouwbare partij. In de tijd dat ik nog primair affiliate was in Nederland, heb ik altijd zeer prettig met ze gewerkt, inhoudelijk zeer sterk en altijd open voor een dialoog.
Dat deze heren in het zuiden deze stap maken juich ik zeer toe. Ik ben net zoals jasper voornamelijk pub in het buitenland en ben het ook helemaal met hem eens dat het voor Nederland goed is dat er een partij als affilidirect opstaat. Marges van 30 procent voor de netwerken pfff. Hoezo kartelvorming. Ga maar eens met de serieuze spelers in de US praten dan zit je op hooguit 10 procent… Ik denk dat dit voor de lange termijn alleen maar voordelen biedt voor proffesionele publishers/affiliates…

Hans

Ik ben het helemaal eens met Jeroen. Het werd tijd dat de spreekwoordelijke knuppel in het ‘netwerkhoenderhok’ werd gegooid. In de UK zijn mediabedrijven al enige tijd actief als ‘premium netwerk’ en heeft het geleid tot meer concurrentie en scherpte bij de netwerken.

Mark van Dieb

Wat een onzin dit, zeg.
Ik werk al jaren regelmatig met Blue Mango en niks dan lof. Ze zijn grondig, precies en transparant. Een combinatie die ik bij andere bureaus nog niet gevonden heb.

En kopieer gedrag? De pot verwijt de ketel… Iedereen in de affiliate business weet dat er schaamteloos gekopieerd wordt, zeker door het personeel van de netwerken want die zitten er dicht op. En waarom ook niet, er is genoeg mee te verdienen?
Waarom zou ik (als adverteerder) commissies betalen voor domme KRD’s, als ik ze zelf ook kan laten bouwen?
Er valt iets voor te zeggen dat een bureau en een affiliate netwerk gescheiden moeten zijn, ja. Dat klopt, maar laten we eerlijk zijn zo gaat dat in de vele andere media (TV, print, outdoor) ook niet..

Ik juig dit initiatief toe, laat al die andere netwerken maar eens werken voor hun geld. Het feit dat ze jaar of jaar in de Fast50 zijn/waren te vinden betekend ook dat er wel heel erg makkelijk geld verdient werd.

Erik

Leuk al die annonieme BM reacties……de meeste affiliates, adverteerders en netwerken denken er toch heel anders over 😉

http://www.affiliateblog.nl/affilidirect-de-kopieermachine-van-bluemango/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond