Deel dit artikel
-

Zweeds Epidemic Sound vangt investering van 450 miljoen

De, zoals ze zelf zeggen, leverancier van ‘de soundtracks van het internet’ Epidemic Sound krijgt een investering van 450 miljoen dollar tegen een waardering van 1,4 miljard dollar. Het geld wordt gebruikt om meer muziekrechten te kopen en contentmakers makkelijker meer audio te laten ontdekken.

Eind vorige week maakten de Zweden het nieuws van de omvangrijke kapitaalinjectie bekend. De financiers zijn de fondsen EQT Growth en Blackstone Growth van de gelijknamige investeerders.

Het bedrijf is opgericht in een tijd waarin muziekcollectie nog op grote schaal bij elkaar werd gejat via p2p-netwerken. In 2009 gingen oprichters Oscar Höglund en Jan Zachrisson echter tegen de stroming in. Zij kochten het intellectueel eigendom van muziekmakers en zetten dat op hun platform voor derden om te gebruiken, tegen betaling. Vervolgens delen ze royalties 50/50 met de oorspronkelijke maker.

Met de opkomst onafhankelijke digitale contentmakers op social media groeit de behoefte onder deze groep aan muziek bij hun werk. De ‘soundtrack van internet’. Ze kunnen een abonnement afsluiten om onbeperkt tracks te mogen gebruiken onder hun werk op YouTube, Facebook, Instagram, Twitch, podcasts, televisie en streamingdiensten. Andere gebruikersgroepen zijn bijvoorbeeld zenders, bedrijven uit het MKB, mediabureaus en merken.

De catalogus bestaat nu uit 32.000 tracks en zestigduizend geluidseffecten.

Met het nieuwe groeigeld wil Epidemic Sound meer intellectueel eigendom kunnen kopen in bestaande en nieuw te openen categoriëen. Daarnaast willen ze hun geografisch werkterrein uitbreiden en investeren in de onderliggende technologie.

Qua handel sluiten de activiteiten bijna naadloos aan op die van stadsgenoot Spotify. Of de partijen spraken over een investering is niet bekend.

De essentie van dit soort muziekplatformen is dat ze twee zaken bij elkaar brengen: rechten van contentmakers en muziekverwerkers. Onlangs begon de Nederlandse muziekondernemer Eelko van Kooten een bedrijf dat zich in dezelfde hoek beweegt: Ledo.

Foto: Carl Pocket (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond