Zweedse fintech Waylog breidt uit naar Nederland

Na thuismarkt Scandinavië en het VK is Nederland de volgende markt waar Waylog zijn BNPL-diensten aanbiedt.
Waylog, opgericht in 2022, richt zich niet op de eindconsument maar het b2b-segment, waaronder webwinkels en retailers. De oplossing helpt bedrijven hun cashflow te stroomlijnen door leveranciersfacturen vooraf te betalen.
Met een dergelijk systeem kunnen goederen kopen en gaan verkopen om Waylog pas na 120 dagen terug te betalen. Minus een vergoeding natuurlijk voor diens financiering.
Sinds de lancering is de omzet van Waylog gestegen van een ton naar drie miljoen. Het totale leningvolume heeft de 150 miljoen euro overschreden. De onderneming uit Stockholm claimt reeds winstgevend te zijn. Branchegenoot Klarna was dat ook al vrij snel, maar dook bewust in het rood om zijn groei te versnellen.
Over zijn stap naar de Nederlandse markt zegt directeur en mede-oprichter Nils Ohlsén: “De vraag naar alternatieve financieringsoplossingen is zelfs sterker in de Nederlandse markt dan in het VK. Hier is de markt voor alternatieve kredietverstrekkers buiten de traditionele banken minder ontwikkeld, dus we zien een grote kans om snelgroeiende e-commerce- en retailbedrijven te ondersteunen die flexibel krediet nodig hebben om te groeien.”
Ohlsén nam tot op heden geen venture capital aan.
Foto: Anna Hunko, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond