Deel dit artikel
-

Zwitsers goederenvervoer naar ondergrondse tunnels

Zwitserland neemt per 2031 de eerste 70 kilometer tunnelbuis in gebruik voor ondergronds goederenvervoer voor retailers en logistieke bedrijven. Uiteindelijk moet het netwerk een afstand van 500 kilometer worden en meerdere steden verbinden.

De Zwitsers trekken er in de eerste fase 3,5 miljard euro voor uit. Dat bedrag wordt in zijn geheel bijeen gebracht door retailers en logistieke bedrijven. Zij voorzien een toekomst waarin steeds meer pallets, dozen en containers van A naar B moeten in een omgeving van rails en wegen die nu al druk zijn. Onder de grond is ruimte zat.

Het idee voor Cargo Sous Terrain (CST) werd zes jaar geleden geboren en kreeg vorige maand groen licht. De Zwitserse overheid belooft alle eventuele juridische en wettelijke drempels weg te nemen.

Het eerste traject zal liggen tussen de luchthaven van Zürich en het logistieke knooppunt van Härkingen-Niederbipp.

Het ondergrondse systeem bestaat uit een tunnelbuis met drie sporen: twee op de grond, een aan hangende rails. Over de tunnelbodem rijden elektrische goederenwagens, aan de rails hangen kleinere capsules voor pakketjes. De vervoerssnelheid is een stabiele 30 km/u en de buizen zijn 24 uur per dag open.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond