ZZP’er krijgt werk via LinkedIn, maar het houdt niet over

Eén op de twee zzp’ers die gebruik maken van LinkedIn, sleept jaarlijks een of meerdere opdrachten binnen. Daarmee is het zakelijk netwerk tweeënhalf keer zo effectief als Twitter en bijna drie keer zo effectief als Google Plus. Toch wordt de waarde ervan overschat. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.269 zzp’ers, in opdracht van Ziggo.

Van de zzp’ers die zakelijk actief zijn op Facebook, scoort één op de drie klanten via het sociaal netwerk. Zakelijk actief zijn op Instagram (13 procent) en Pinterest (3 procent) is minder lucratief bij de ondervraagde zzp’ers. Een klein deel van de zzp’ers (adverteert weleens op sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn om aan klanten te komen.

De ondervraagden geven echter ook aan dat de waarde van sociale netwerken wordt overdreven. Het grootste deel van de klanten komt via offline kanalen (64 procent). De belangrijkste manieren om opdrachten te krijgen zijn:  offline mond-tot-mondreclame, het zelf benaderen van opdrachtgevers fysiek zakelijk netwerken.

Eén op de drie zzp’ers geeft aan dat bemiddelingsbureaus de belangrijkste manier zijn om opdrachten te krijgen, 15 procent scoort voornamelijk opdrachten via online marktplaatsen en inhuurdesks.

ZZP Barometer – Themarapport "Social Media en Netwerken"

5 Reacties

Het houdt toch juist wel over als je een derde van je klanten via social media werft? Of is een derde te verwaarlozen?

@William: waar staat dat dat derde deel van sociale media komt? Als er 15 procent aangeeft dat het via bemiddelingsbureau’s komt, is er naast de 64% via offline, al een stuk minder over, en er is ook geen uitsluitsel over andere bronnen (een veel voorkomend manco in artikelen hier op Emerce, die zijn nooit echt compleet in de onderbouwing)

Onderzoek toegevoegd

Dank @Jan Libbenga: vertelt meteen ook dat dat wat @William meldt geen hout snijdt. Staat nergens benoemd dat je bijv een derde van je klanten werft via social media, maar dat een x% klanten weet binnen te halen via social media en dat daarmee bijvoorbeeld een LinkedIn veel zinniger is dan een Twitter… De verdere onderverdeling van welke klanten, hoeveel, en via welk medium wordt niet benoemd. Enkel de onderverdeling van de inzet van social media

Relax mensen, deze zin verkeerd begrepen:

‘Van de zzp’ers die zakelijk actief zijn op Facebook, scoort één op de drie klanten via het sociaal netwerk’

Mijn fout, sorry, excuses etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug