Big, bigger, biggest: Nederlandse startups doen het goed op de CES
Met 170.000 bezoekers die hun geld verdienen in de consumenten elektronica is de CES de grootste B2B-beurs ter wereld. Het wordt door 7000 journalisten uit 150 landen op de voet gevolgd. Het nieuwsgeweld dat bijna 4000 bedrijven hier neerzetten is ongekend en uniek voor de wereld.
De “consumer electronic” markt is wereldwijd bijna $400 miljard en groeit 3-5% per jaar. Was verleden jaar voice control de grote trend, nu zijn toepassing van Virtual Reality (VR) concepten hot, levensechte situaties die real live vervangen met de vele voordelen van dien.
Start it up , team it up
Inmiddels is het Holland startup-paviljoen uitgegroeid tot een waar dorpje, met het consulaat van San Francisco en onze Startup Delta als burgemeesters. Met een record aantal van 53 Nederlandse bedrijven laat de Nederlandse overheid zien dat wij als ondernemend landje nog steeds meedoen. Voor nog geen €1000 hebben de ondernemers een eigen demoplek om hun kunsten te laten zien. En niet alleen demonstreren maar ook op zoek gaan naar ideale partners want iedereen van enige importantie is op de CES in Las Vegas.
Amerikanen zijn echt anders
Dit jaar ben ik alweer 8 jaar in de weer met Symbaloo in de USA en weet ik dat de ondernemersreputatie van de Hollanders groot is. Niet alleen in de historie, maar ook nu nog worden we gezien als dat kleine landje dat heel actief en succesvol is.
Van alle Nederlandse initiatieven die zich presenteren op de CES , wil ik er een paar uitlichten die volgens mij de hoogste potentie hebben in de USA. Mits ze in staat zijn om zich aan te passen en ze hun product kunnen vertalen naar de behoeftes in de Amerikaanse markt.
De elevator pitch komt uit de USA, maar waar de meeste Nederlanders nog denken aan 1 minuut, is het eerder 15 seconden. Deze korte pitch beschrijft een groot probleem en hoe dit bedrijf met een grote oplossing klaar staat. Dit creëert direct interesse of je gaat door naar de volgende. Tijd is tenslotte geld en dat geldt zeker in Amerika.
Geluk heb je niet, geluk creëer je! Gewoon doen!
Elon Musk zou zijn vingers aflikken of zijn haren uit het hoofd trekken bij het zien van lightyear.one. De elektrische auto die zichzelf opnieuw oplaadt middels zonnepanelen. In het zonnige Las Vegas zou dit betekenen dat je rond de 20.000 kilometer per jaar met gratis zonne-energie kan rijden. Helaas in het bewolkte Nederland maar 10.000 km. We moeten nog twee jaar wachten tot de eerste 20 auto’s van de band rollen die allemaal al verkocht zijn.
Virtuele realiteit is heel groot aan het worden. Er zijn nu toepassingen voor “machine” trainingen. Los van de productiviteit verbetering omdat je de fabriek voor training niet stil hoeft te leggen, gaan de echte machines niet stuk door verkeerd gebruik ook. Serious-vr.com traint nieuwe medewerkers virtueel op levensechte machines. Om ook gevoel van aanraken te involveren in de virtuele wereld heeft senceglove.com een handschoen ontwikkelt die je in staat stelt virtuele objecten middels weerstand te ervaren.
Deze technologie wordt weer gebruikt door inmotionvr.com om fysiotherapie met virtual reality meer fun te maken en meer precisie te geven afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de dag. Door het spel element neemt de trouw om de oefeningen te doen sterk toe.
Jamzone.nl zet gaming in om het bewustwordingsproces van stress te vergroten. Door te spelen leer je hoe je bewust stress kan oproepen en ook juist weer te vermijden zodat je dat in je dagelijkse leven ook leert. Als voorbeeld, hoe kalmeer ik wespen die wild om hun nest heen vliegen, zonder daar stress bij op te roepen. Oftewel hoe leer ik het gevoel van stress te herkennen en te beheersen.
Roader.com heeft een camera ontwikkeld die je om je nek kunt hangen en die altijd 10 seconden opneemt voordat je de opname start. Op die manier heb je opnames van al die momenten die je anders net mist. Dus je bent nooit meer net te laat maar juist precies op tijd.
Om uitgeslapen te zijn en te blijven zijn er twee interessante Nederlandse initiatieven. Somnox.nl is een robot kussen dat je helpt sneller in te slapen en door te slapen en Shleepbetter.com is een app dat een slaapprofiel maakt en op basis daarvan modules aandraagt om beter te slapen.
Al met al is niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit toegenomen en blazen wij als Nederland ons partijtje mee hier in Las Vegas. De Verenigde Staten van Amerika is geen land maar een continent met een grote diversiteit onder de bevolking in de verschillende staten. Natuurlijk East versus West of te wel Banking versus Internet en niet te vergeten de conservatieve “Mid west” die Spakenburg progressief laat lijken.
De ieder voor zich mentaliteit is voor ons Nederlanders zeer asociaal. Welk Nederlands bedrijf kan zich handhaven en een plek bemachtigen in dit commercieel meest interessante stukje aarde.
“Gewoon doen” krijgt een nieuwe betekenis
Waar Calvijn ons leerde normaal te blijven in de middelmoot is nu de Nike betekenis van “Just do it” veel populairder. Geweldig, deze pioniers drift van mensen die zich niet laten weerhouden door wat dan ook en het “gewoon doen”. De enige manier om te mislukken is het niet proberen. Dat is dan ook de rode draad van alle verhalen die je hoort. Geluk krijg je niet, geluk daag je uit. Ja, rest van Nederland! Door hard te werken, altijd te blijven geloven in jezelf en nooit opgeven. Onze moderne VOC bemanning staat hun mannetje en de overheid vervult voor de verandering een uitstekende rol.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Vincent
Leuk om te lezen en te zien dat “onze” Nederlandse Startups het zo goed doen. Het is trouwens Senseglove.com (met twee keer een s)