-

Column: Focus op gebruiker wordt belangrijker dan manipuleren zoekresultaten

‘User experience is de nieuwe SEO’, aldus Marianne Sweeney. Deze vrij nieuwe en in rap tempo bekend wordende goeroe op het gebied van zoekmachineoptimalisatie tamboert deze wijsheid al enige tijd rond alszijnde het nieuwe mantra. In dit kader is ze ook van mening dat de UX- en SEO-community meer moeten gaan samenwerken, zodat er ‘een front tegen de algoritmische tirannie van Google kan worden gevormd’.

Sweeney heeft waarschijnlijk nog niet helemaal door dat Google zich steeds meer op de gebruiker kan en zal richten, in plaats van het analyseren en beoordelen van websites zoals we nu nog gewend zijn. Een tevreden gebruiker levert het bedrijf immers meer geld op. Hierdoor zal de toegevoegde waarde van allerlei SEO-tools en -truukjes sterk afnemen en er voor zorgen – en dat is het goede nieuws – dat zoekresultaten meer dan ooit gebaseerd zullen zijn op de mate van relevantie èn de gebruikersvriendelijkheid ervan voor de gebruiker.

De koers waartegen Sweeney ageert, is overigens niet nieuw. De strategie van Google is tot ver na 2020 te voorspellen. Daarbij is alles gericht op een nog betere kwaliteit van de output, en dus is het duidelijk waar SEO-specialisten zich op moeten focussen. De zoekmachine wil daarbij nog steeds de website-eigenaar, -winkelier of marketeer van dienst zijn, al botst dit vaak met de wens om op basis van te manipuleren metrics zelf zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen.

Momenteel heeft de zoekmachine overigens nog een haat/liefde-verhouding met de SEO-community, omdat het niet altijd lukt om de meest relevante sites bovenaan de zoekresultaten te presenteren. Stap voor stap komt Google echter dichter bij zijn ultieme doel. En dus hebben allerlei vernuftige tooltjes, reeds opgebouwde rankingscores, sites die volstaan met teksten vol strategisch afgewogen keywords straks het nakijken.

Een andere trend die Google minder van de menselijke factor afhankelijk maakt, is de opkomst van kunstmatige intelligentie. Want door de toenemende rekenkracht van computers, databases en netwerken zal het spoedig mogelijk zijn om serieus aan deep datamining te doen. Vanaf dan kan de zoekmachine zelf prima inschatten wat voor een gebruiker relevant is en hoe dat te presenteren.
Sweeney zou zich daarom meer in de eindgebruiker moeten verdiepen. En dan niet alleen op het gebied van de user experience, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld contentmarketing, om maar eens wat te noemen. Een extreme focus op de gebruiker zal straks het echte nieuwe SEO blijken te zijn. Daar kan ook Sweeney niets aan veranderen.

*) Deze column is eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#137)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond