-

Column: Het holle Holodeck

Jaren terug ging ik naar de opening van Amsterdams pop up virtual reality-bioscoop. Getooid met een kekke bril keken we naar enigzins korrelige beelden. Als je je hoofd draaide naar iets nét buiten je blikveld, had je ineens een hele andere film. Bijzondere ervaring. Het voegde alleen weinig toe om samen naar de bios te gaan. Je zat in je eigen brillenwereldje. 

Thuis bedacht ik me hoever de ervaring nog af stond van echt samenzijn in een virtuele wereld. Zoals in de sciencefictionserie Star Trek. Hier kon je VR ervaren in een speciale ruimte, het Holodeck. Je liep er samen rond en keek, voelde, praatte en bewoog als ware het een echte wereld. De crew leerde er nieuwe vaardigheden om beter in de gewone wereld te functioneren. Ik besloot VR af te schrijven totdat het meer Holodeck zou zijn.

Anno 2021 zit het echter aardig in de lift. Het is zelfs dé belofte voor de toekomst. Het internet zal zich ontwikkelen van een ‘vast adres voor informatie’ tot een virtuele omgeving voor activiteiten, ontmoetingen en ervaringen. Dit toekomstige nieuwe internet heeft ook een naam: Metaverse. Als je kinderen hebt die Minecraft of Fortnite spelen, dan krijg je er een eerste voorproefje van. Virtuele werelden waarin je samen creëert, speelt en werkt. 

De Metaverse zal alleen geen Holodeck worden. Waar je in de Holodeck jezelf beter maakte middels een virtuele wereld, gaan we hier onze virtuele zelf beter maken ten behoeve van de Metaverse. We stylen onze avatar naar Metaverse mode. We leren er skills die waarde hebben zolang je in de Metaverse verblijft. Een hele nieuwe commerciële wereld zal zich aandienen om dat te bevorderen. De Metaverse heeft daarin geen beperkingen. Je hebt er oneindig veel door mensen én AI gecreëerde virtuele consumptiegoederen, diensten, activiteiten en belevingen. Ik ben bang dat daarom Mark Zuckerbergs oogjes begonnen te glimmen en hij zijn bedrijf snel Meta heeft gedoopt. Het holle Holodeck der commercie. 

Ik hoop dat we er ook iets van Star Trek in zullen meenemen. Onze nieuwsgierigheid, onze wil om al spelenderwijs te ontdekken en te leren. Leren om betere mensen te worden, ook en juist in de echte wereld. Dat is wellicht moeilijker dan virtueel, maar meer dan de moeite waard.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine #187.

Over de auteur: Brechtje de Leij werkt als mobile strategist en schrijft columns voor Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond