-

Homo digi-Ludens

De leukste volwassenen die ik ken, hebben iets speels behouden. Een jongensachtige charme, een kokette meisjesachtige blik. Sommigen raken het kwijt, maar van nature houden wij mensen van spelen. En de tofste nieuwe platformen haken hier handig op in. Homo Ludens als driver van de hedendaagse digitale succesformules.

Een goed voorbeeld hiervan is TikTok. Voor als je het hebt gemist: TikTok is een van de meeste gedownloade apps van het moment. Muziek en dans staan er centraal. Je deelt er korte filmpjes waarin je danst, playbackt of op een andere manier creatief bent op muziek. Het is vrolijk, speels en ongepolijst. Zeker in vergelijking met het zure Twitter of het overbewerkte fake Instagram.

Ik denk dat TikTok zo succesvol is, omdat het appelleert aan de spelende mens. Homo Ludens gaat lekker op beweging en muziek. Het maakt ons losser en creatiever. En het verbindt ons, over alle rangen, standen, culturen en landen heen. Muziek en dans zijn een universele taal. Het maakt dat een Chinese app als TikTok met gemak de nummer één kan worden over bijna de hele wereld, Nederland inclusief. 

Het succes mag meer digitale partijen aan het denken zetten. Het hoeft niet allemaal zo uitbundig als TikTok, maar er mag wel wat meer sjeu online. Online copy, hoe mooi opgemaakt ook, blijft toch een beetje boekdrukkunst 2.0. Tekst is ook zo beperkend. Voor je het weet zit met name onze ratio aan het stuur, het saaie Sapiens broertje van de Ludens. Hoe mooi woorden ook kunnen zijn, het is eindeloos veel leuker om je creativiteit de vrije loop te laten. Verrijk je communicatie met alles wat er digitaal nu mogelijk is. Maakt het speelse in je klant wakker. 

Gebruik daarbij onze voorliefde voor al wat onze zintuigen prikkelt. Niet alleen door ‘iets met video’ te doen. Laat beweging terugkomen in ál je digitale design. Gebruik visualisaties en interactieve elementen. Leidt de klant door je flow met subtiele animaties. Verras ons door een smartphone lichtjes te laten vibreren bij een juiste keuze. Kortom, laat ons je site of app spelenderwijs ontdekken. Wij mensen zijn niet lineair, we willen niet in een funnel. Zie het proces van oriëntatie naar conversie als een dans, een verleidingsspel. Omarm de Homo digi-Ludens. Want door het spel echt te gaan spélen, win je tegenwoordig de knikkers.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#176).

Over de auteur: Brechtje de Leij werkt als mobile strategist en schrijft columns voor Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond