De macht van Google doorbreken? Verhoog je aaibaarheid
Je moet het ze nagegeven, de mensen van Google. Naast hun zoekmachine, maken ze geweldige producten. Zelf gebruik ik er een groot aantal van, maar sinds een tijdje begin ik me steeds oncomfortabeler te voelen. Ze weten wel erg veel van me en sinds kort laten ze ook af en toe een steekje vallen.
Zoals met het akkefietje over plagiaat met Bing, waarbij Microsoft het voordeel van de twijfel kreeg van de markt. De lancering van Google Shopping vind ik op zichzelf ook redelijk dubieus. Want kan een zoekmachine die de hele keten beheerst zijn geloofwaardigheid behouden?
Niet al te lang geleden kondigde Google aan dat ze ook in Nederland zouden gaan starten met Google Shopping. Voor de vergelijkingssites in Nederland (zoals Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl) zal dat geen verrassing zijn geweest. Het was niet de vraag of, maar vooral wanneer Google Shopping ook in Nederland zou worden geïntroduceerd. Vanuit het oogpunt van Google een logische stap. De vergelijkingsmarkt is zeer interessant en er gaat enorm veel geld in om. Maar als je kijkt naar de hele waardeketen, dan is de stap wat minder logisch. Want straks zal de eigen Google Shopping dienst natuurlijk prominent worden gepositioneerd in de zoekresultaten, ongeacht of deze beter zijn dan die van de ‘concurrent’.
Het zal me ook niet verbazen als Google op een gegeven moment zal besluiten om de resultaten van de vergelijkingssites uit de organische resultaten te halen of op zijn minst minder belangrijk te maken. Met als argument dat dit soort sites een onnodige tussenstap zijn voor de consument.
Vanuit Google gezien valt dit wel te beargumenteren. Maar het grappige van dit soort argumentaties is, dat ze nooit slecht voor Google uitpakken. Want bovengenoemde ontwikkelingen zullen maar één resultaat hebben voor Google: meer winst. Want vergelijkingssites zullen nog actiever worden in Adwords om het bezoek op peil te houden, met prijsopdrijving als gevolg.
Eigen schuld, dikke bult? Wellicht. Er is al die jaren (te) weinig gedaan aan klantenbinding. Want al jarenlang maken de vergelijkingssites dankbaar gebruik van Google Adwords om verkeer in te kopen. Google weet zo exact welke producten populair zijn en wat de markt over heeft voor een bezoeker. Daarbij gebruikt een groot deel van de markt ook nog eens Google Analytics, waardoor Google inzicht heeft in de conversie(paden). En daarbij is iedereen continu bezig om zijn website te optimaliseren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Het klikgedrag op deze organische resultaten zorgt voor nog meer ‘kennis’ bij Google. En dan hebben we het nog niet eens over het content netwerk (Google Adsense) dat al jaren bijdraagt aan de winstgevendheid van vergelijkingssites.
Toch is het opzienbarend dat een partij als Google partners uit het verleden – die miljoenen hebben opgeleverd – gewoon terzijde kan schuiven.
Natuurlijk blijft het de vraag of dat lukt, want gelukkig wordt niet alles wat Google aanraakt een succes. Kijk maar naar Google Buzz of Google Wave. En ook bij Google Shopping zal moeten blijken of de consument hier op zit te wachten. Maar alleen al vanuit het keuze perspectief, voor de consument en de website owner, zou het fijn zijn als Bing van Microsoft of Facebook’s Open Graph zoekmachine uit de verf zullen komen. Vooral dit laatste initiatief kan interessant worden.
Facebook is Google inmiddels gepasseerd in de VS als het gaat om gebruik, dus het begin is er. In Amerika wordt al volop getest met Facebook Search en de zoekmachine doorzoekt dus niet alleen Facebook zelf maar alle voor Open Graph geschikt gemaakte webpagina’s. Om dit een succes te maken, zal Facebook dit soort sites steeds meer in de zoekresultaten moeten gaan tonen om website owners over te halen om het ‘Open Graph’ protocol te omarmen. Een slim concept, want zo hoeft Facebook niet zelf het Internet af te speuren maar komt de content naar Facebook toe. En aangezien bijna elke site inmiddels een ‘like’ button heeft zal Facebook ook hier dankbaar gebruik van gaan maken om zoekresultaten te rangschikken. Des te meer ‘likes’ een pagina heeft, des te belangrijker deze wordt. Zo wordt de zoekmachine echt ‘social’. Linkbuilding en linkbaiting zal in de toekomst wellicht steeds minder belangrijk worden, terwijl likebuilding en likebaiting tot kunst worden verheven.
Wellicht dat het dus tijd wordt voor webshops en vergelijkingssites om hun horizon te verbreden. Iets minder focus op Google dus en wat meer op andere bronnen. Zorgen dat je content via Facebook doorzoekbaar wordt en mensen zelf (delen van) je content op Facebook laten plaatsen. En vooral ervoor zorgen dat mensen je content gaan ‘liken’. Of de zoekmachine van Facebook die van Google in de nabije toekomst zal verslaan valt nog te bezien, maar het kan zeker geen kwaad om mensen fan van je site te maken. En veel ‘likes’ verzamelen is daarvoor een eerste start. Wellicht dat consumenten dan spontaan je website zullen bezoeken, zonder tussenkomst van Google.
De eigenaren van vergelijkingssites zullen het alleen maar toejuichen. Yes, I like!
*) Auteur: Jeroen Korving, voormalig MT-lid bij Vergelijk.nl en nu een eigenaar adviesbureau Korving Klikt.
Foto: familymwr (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
13 Reacties
Ton van Houten
Goed geschreven en interessant artikel Jeroen.
Levi van Wijngaarden
Leuk artikel over een onderwerp wat ons allemaal bezig houdt. Ik respecteer Google en ik zou als ik hen was mijn bereik ook optimaal willen gebruiken. Aan ons Vergelijkingssites de uitdaging om (be)zoekers te laten zien welke toegevoegde waarde we hebben tov Google Shopping.
mdobro
Inderdaad goed verhaal, komt me mooi van pas qua actualiteit. Ik zal het straks even menemen tijdens ons seminar over Affiliate Marketing & Google. Te volgen via #daisyAMG
Sjoerd
Een enigszins zuur artikel. Omdat Google met Google Shopping is gekomen, in een ver verleden is al eens een poging gedaan met Froogle, gaan de vergelijkingssites boehoe roepen?
Kom op zeg. Dit zijn dezelfde partijen die dankbaar gebruik hebben gemaakt van Google en vervolgens aan adverteerders een vermogen per klik vragen om hun in aanraking te laten komen met .. hun eigen producten!
Doe niet alsof jullie roomser dan de paus zijn dat is namelijk niet het geval. Jullie zijn bang dat de bezoekersaantallen droog komen te vallen en daarom geen inkomsten meer hebben. Daarom komt dat ‘horizon verbreden’ wel behoorlijk naief over. Tot nu toe dus blindgestaard op het bezoek vanuit Google?
@Levi .. Ja wat is jullie toegevoegde waarde eigenlijk? 😉
Henkie
@sjoerd: jouw reactie is een beetje zuur… Heb je een webshop of zo? En dan hier je gal spuwen. Beetje jammer en je mist hierdoor totaal de essentie. Ik zou zeggen, lees het artikel nog een keer. Even rustig adem halen. Het gaat erom of Google dit ‘zomaar’ kan doen. Als een partij een hele keten beheerst dan is dat best ongewenst, wellicht voer voor NMA of de opvolger van Nelie 🙂
Sebastian Hagens
Heeft Facebook een meer aaibaar karakter dan Google? In mijn ogen is het een (lange) kwestie van tijd voordat de graphs die services zoals Google, Facebook etc opbouwen ook echt open gaan worden. Als je de ontwikkeling van de zogenoemde graphs naast elkaar legt, kun je zien waar we naartoe gaan. En de toename van de alsmaar groter wordende centrale services is uiteindelijk niet goed voor de aaibaarheid naar mijn inziens. Zeker niet als ze ook nog als doel gaan hebben om veel winst te maken, dat pikken de gebruikers simpelweg niet en zullen op den duur overstappen naar andere betere services met verhoogd aaibaar karakter.
Roland
Redelijk bij de tijd geschreven. Ik heb geen bezwaar tegen de macht van Google. Zolang ze maar niet teveel steekjes laten vallen zullen er veel mensen met mij hetzelfde gevoel houden. Doen ze dit wel dan staan er al voldoende te trappelen de positie over te nemen. Als Facebook het is relatief korte tijd lukt Google in aantallen te overtreffen dan komt er vast wel een ander die hierin zal slagen. Verder moet er toch een de grootste zijn.
Wel vind ik dat Google meer transparantie mag bieden over wat ze allemaal van mij persoonlijk verzamelen. Zou het er voor over hebben om enkele functionaliteiten niet te gebruiken (of betaald) waardoor ik mijn privacy beter kan beschermen. Gewoon wat meer vrijheid in keus zou al goed doen. o.a. Facebook nemen hier natuurlijk al voorzichtige stappen in, maar consumenten zullen nog wat meer macht moeten uitoefenen voordat ze echt transparant worden. Daarom heb ik persoonlijk geen moeite met zaken als de cookiewetgeving die eraan komt. Heb liever de keus in vrijheid dan het sogenaamd ‘voordeel’ (denk aan retargeting).
Johan
“Het zal me ook niet verbazen als Google op een gegeven moment zal besluiten om de resultaten van de vergelijkingssites uit de organische resultaten te halen of op zijn minst minder belangrijk te maken.”
….ik hoop ‘t, ik word GEK van al die vergelijkingsites die de zoekresultaten vervuilen. Google zou een optie moeten maken waarbij je die sites kan uitsluiten van de resultaten.
Johan
Mwoah, ik denk dat vergelijk punt nl wel wat concurrentie kan gebruiken. Hoeveel man werkt daar, 30, 40? Krankzinnig. En dan verkoop je niet eens iets, je hebt alleen een zooi feeds van shops die aan elkaar geknoopt zijn. Zegt al genoeg over hoeveel (teveel als je ’t mij vraagt) geld erom gaat in die business. Zo’n site zou je met 5 man kunnen runnen.
En hoeveel kost Google Shopping trouwens voor merchants?
Jeroen Korving
Punt 1 @Johan, als je gek wordt van die ‘vervuiling’ zoals jij het noemt, dan kun je daar zelf wat aan doen. Google biedt gebruikers sinds kort de mogelijkheid om irrelevante of anderszins ongewenste resultaten uit zoekresultaten te weren. Wie is ingelogd op zijn Google-account krijgt geen resultaten van geblokte sites meer voorgeschoteld, tenzij de blokkering eigenhandig wordt opgeheven.
Punt 2: Bij vergelijkingssites werken overigens maar een beperkt aantal mensen, dat weet ik uit ervaring. Veel werk gaat zitten in de technologie zelf en om feeds van webwinkels (die vaak niet best zijn) goed te laten matchen. Dit kost mankracht. Over niet al te lange tijd kun je bijvoorbeeld best verwachten dat vergelijkingssites ‘real-time’ prijzen en ‘real-time’ voorraadgegevens van webwinkels laten zien. Zeker niet slecht voor een potentiële koper en ook niet voor de webwinkel. Dit zal zeker conversieverhogend werken. Maar je mag die vergelijkingssites dus gewoon ‘blocken’.
Punt 3: Google Shopping is vooralsnog gratis…. maar iedereen snapt toch wel waar dit op de lange termijn heen gaat?
Sjoerd
@Jeroen: In reactie op Punt 3 – Hoe is dat ook alweer gegaan met Google Analytics? (Urchin) Gratis .. en nog steeds gratis. Je bent enigszins voorbarig in de conclusie of juist bang. Want, waarom zouden mensen anders nog vergelijkingssites nodig hebben – lees: de bedrijven – als zij gratis dezelfde informatie bij meer mensen kwijt kunnen. Tja.
Harmen
@Sjoerd: Niets is gratis, ook Google Analytics niet… Je betaalt overal een prijs voor, dat kan ook het prijsgeven van informatie zijn (om er via een ander business model geld aan te verdienen). Dus als Google Shopping gratis blijft, dan zullen ze er op een andere manier aan verdienen. Google is gewoon een stock-listed bedrijf, dus winst zal er gemaakt moeten worden. Doe dus niet zo naïef!
Steven van Vessum - dotBlue
Goed stuk Jeroen!