-

Column: Next level #selfie

Elf jaar geleden werd het woord #selfie op fotoplatform Flickr geïntroduceerd. Sindsdien zijn de look-at-me-kiekjes uitgegroeid tot ware marketingtools. Voor zowel personen als bedrijven. Op Instagram alleen al zijn zo’n 53 miljoen selfies te vinden.

Het online gebruik van de term is het afgelopen jaar met maar liefst zeventienduizend procent gestegen, zo blijkt. Niet vreemd als je bedenkt dat iets minder dan de helft van alle volwassenen met regelmaat een selfie-moment heeft. De koningin van dit bal is absoluut tv-persoonlijkheid en society-ster Kim Kardashian, met maar liefst duizend selfies gemiddeld per dag. Tussen het fotograferen door schreef ze er zelfs een boek over: Selfish.

Ook merken hebben de kracht van selfies ontdekt. Neem deodorantmerk Axe, dat een campagne rond Valentijnsdag deed en consumenten vroeg om een foto van zichzelf te maken met de tag #kissforpeace. Het leverde ruim tienduizend tweets en Instagram-foto’s op.

Of cameraproducent GoPro, die de populariteit van selfies gebruikte om de beeldkwaliteit van z’n mini-cams te etaleren. En daardoor honderdduizenden mensen wist te bewegen kiekjes te maken in tropische oorden dan wel tijdens het doen van allerlei adembenemende stunts.

Zelfs liefdadigheidsinstellingen als het Cancer Research Institute spinnen er garen bij. Met de campagne #nomakeupselfie wist het recentelijk bijna drie miljoen euro aan donaties op te halen. In minder dan 48 uur. En dat met een hashtag die ze niet eens zelf hadden bedacht…

De opperselfie is natuurlijk nog steeds die van Ellen DeGeneres, tijdens de Oscaruitreiking vorig jaar. Het is de meest getweete foto aller tijden, met meer dan 33 miljoen retweets. Dat Samsung, het telefoonmerk waarmee de foto werd gemaakt, de aanjager was, wordt tot op de dag van vandaag stellig ontkend. Hoe dan ook, de groepsselfie zal de boeken in gaan als een van de geniaalste marketingstunts van de afgelopen decennia.

En zo is de selfie uitgegroeid tot een marketinginstrument van formaat. Om het engagement onder consumenten op peil te houden is echter meer nodig, zoals altijd. En dus wordt het tijd dat de selfie naar de next level gaat. Een uitgelezen kans voor merken. Met u en mij als stralend middelpunt vormt de selfie de ultieme gateway naar de wereld. Mits de briefing duidelijk en prikkelend genoeg is, doet onze creativiteit de rest. Daar is niets zelfzuchtigs aan, maar een leuke en eigentijdse manier van storytelling.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#143).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond