-

Column: The Math Game

De overmatige focus op cijfers en meten-is-weten maakt dat bedrijven minder snel in nieuwe platformen stappen. Neem Snapchat, met maandelijks zo’n honderdvijftig miljoen actieve gebruikers. Omdat het platform geen click-through rates kan overleggen, zijn sommige investeerders en merken terughoudend om in te stappen. En dat terwijl iedereen ziet hoe hard de aanwas groeit, evenals de commerciële potentie.

Als je ook nog eens weet dat de consument 53 procent van zijn tijd besteedt aan sociale netwerken, laat je je als merk toch niet afleiden door een van de vele mathematisch ingestoken rapporten? Net als dat je eigenlijk weet dat YouTube en Netflix de way to go zijn als het om het tv-kijken gaat. Wie even een kleine poll doet onder vrienden en kennissen is al snel bijgepraat. Netflix-and-chill is dé modus.

Ook wat betreft AdWords of banner retargeting is de wereld gekanteld nu maar liefst veertig procent van de millennials een adblocker heeft geïnstalleerd. Een fenomeen dat de advertentie-industrie in het tijdsbestek van een jaar veertig miljard dollar heeft gekost. Verrassend? Geheel niet, want wie heeft er nou ooit bewust op een banner-ad geklikt? Ik ken ze in elk geval niet…

Investeerders en merken zouden zich veel meer moeten focussen op de lange termijn. Waarbij metrics veelal wel voorhanden zijn. De digitale wereld verandert namelijk te snel om op korte termijn te kunnen sturen. En wie dat toch wil, moet gewoon voor lief nemen dat we te maken hebben met een blackbox waarvan niemand de uitkomst weet. Geen slimme bot die daar iets aan kan veranderen.

Doordat alles tegenwoordig moet worden verantwoord, missen marketeers de kans gave nieuwe techplatformen te ontdekken. Van Periscope, Wish tot Musical.ly. Allen high potential startups die de online wereld vorm geven. Doordat investeerders en merken vastzitten in een math game, en teveel bezig zijn met number-crunching, dreigt een vicieuze cirkel te onstaan, met een verlammende werking op de business. Daar is niemand bij gebaat. Dus wordt het tijd voor een nieuwe mindset, eentje uit de oude doos: je eigen onderbuikgevoel. In combinatie met data heeft het tal van startups tot een succes gemaakt. Twijfel dus niet en ga ook overstag. No guts no glory, was het niet?

*) Deze column werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#150)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond