-

Corona: online winkelen is vitale sector voor samenleving

Het coronavirus zorgt ervoor dat steeds meer fysieke winkels vrijwillig hun deuren sluiten. Nog altijd behoort een totale lockdown tot de mogelijkheden. Steeds meer huishoudens bestellen online: van eten en drinken tot en met producten om thuis te kunnen leven en werken. Dit zorgt ervoor dat de sectoren e-commerce en transport cruciale en vitale sectoren zijn geworden binnen onze samenleving. 

Onlangs gingen er stemmen op dat ook webwinkels hun digitale deuren zouden moeten sluiten bij een algehele lockdown. De reden? Oneerlijke concurrentie tegengaan. Dit lijkt mij een slecht en kortzichtig plan. E-commerce is in deze bizarre tijden onderdeel van de oplossing, en niet van het probleem. On- en offline moeten elkaar juist nu helpen en er samen voor zorgen dat de consument aan noodzakelijke producten kan komen om zo optimaal mogelijk thuis te kunnen leven en werken.

Laat ik vooropstellen dat een algehele lockdown hét schrikbeeld voor de Nederlandse retailsector is. In mijn ogen zou dit dan ook een laatste redmiddel moeten zijn. Maar mocht hier noodgedwongen toch voor gekozen worden, dan kunnen webwinkels en de fysieke winkels met een webwinkel en afhaalpunten of een bezorgservice een vitale rol spelen. 

Dit zien we ook in de omringende landen waar webwinkels na een lockdown een cruciale rol vervullen. In landen als België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk is inmiddels een lockdown afgekondigd, die leidde tot de sluiting van alle fysieke winkels waarin niet-noodzakelijke producten werden verkocht. Webwinkels (ook de webwinkels van fysieke winkels) zijn in deze landen opengebleven, uiteraard met inachtneming van strikte voorzorgsmaatregelen voor de werknemers in de distributiecentra en de afhaalpunten in winkels.

E-commerce en transport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De bestelde pakketjes worden in deze dagen met veel efficiency thuis, in winkels met afhaalpunten of bij afhaalpunten van pakketleveranciers geleverd. De logistieke sector en zijn vervoerders spelen een essentiële rol. Via onze partners horen we dat de druk op hun service groot is, maar dat er dankzij strenge voorzorgsmaatregelen in distributiecentra en aan de deur elke dag meer dan een miljoen pakketten kunnen worden rondgebracht in Nederland. Zorgen zijn er ook omdat we niet kunnen voorspellen of er een lockdown gaat komen, wat er te gebeuren staat als afhaalpunten wegvallen en hoe dan om te gaan met retouren. Met man en macht wordt momenteel gewerkt aan het vinden van oplossingen. 

Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden als we niet meer naar buiten zouden mogen. Maar mochten straks de regels nog strenger worden en we ons nog minder vrij kunnen voortbewegen, dan zijn de e-commercemedewerkers en pakketvervoerders essentieel voor de meeste Nederlanders om de crisistijd op een goede manier door te komen. Daarom wil ik hen hierbij een hart onder de riem steken en ze uit de grond van mijn hart bedanken voor de inzet die zij in deze bizarre tijden laten zien.

Over de auteur: Wijnand Jongen is CEO van Thuiswinkel.org.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond