-

Crowd cloud: online initiatief koopt stroom in

Het nieuwe initiatief Met de Stroom Mee koopt collectief energie in. Daarvoor interesseerde het ruim zesduizend huishoudens, waarna de initiatiefnemers naar de energiemaatschappijen stapten om een voordelige deal te sluiten. Het is een van de vele voorbeelden van een crowd cloud.

De leveranciers konden tegen elkaar opbieden middels een veiling. Participerende klanten krijgen het aanbod van de winnaar, EnergieDirect.nl, deze week in de bus en konden vervolgens beslissen of ze er al dan niet op in wilden gaan.

Ruim een jaar geleden startte One Block Off the Grid (1BOG), gevestigd in San Francisco, eenzelfde beweging. 1BOG lanceerde campagnes in verschillende steden in de VS om met een grote groep mensen zonne-energie installaties in te kopen. Gemiddeld besparen klanten rond de vijftien procent. Met de Stroom Mee zegt deelnemende huishoudens zo’n 300 euro per jaar te besparen.

Dergelijke initiatieven worden ‘crowd clouds’ genoemd; consumenten groeperen zich om samen sterker te staan. Het beperkt zich niet tot consumentenacties; Trendwatching.com definieert een crowd cloud als volgt:

“Online grouping of citizens/consumers for a specific cause, be it political, civic or commercial, aimed at everything from bringing down politicians to forcing suppliers to fork over discounts.”

Rond 1997, toen het web net in opkomst was, ontstonden ook commerciële initiatieven, zoals Letsbuyit.com en Mercata. Destijds geen succes: er waren te weinig mensen online, waardoor er extra geld uitgegeven moest worden om ze offline te bereiken, en zowel consumenten als bedrijven konden zich er maar weinig bij voorstellen.

Het lijkt erop dat het tij inmiddels gekeerd is: de online wereld is gigantisch, en mensen kennen de kracht ervan. Online winkelen is inmiddels voor veel mensen een gegeven en mensen zijn gemakkelijke online te bereiken.

Nederland heeft al sinds het jaar 2000 United Consumers, dat met bijna 500.000 leden korting bedingt op benzine, elektriciteit, verzekeringen en mobiele telefonie. Verschil met Met de Stroom mee is dat United Consumers kant-en-klare producten aanbiedt.

Het concept Met de Stroom Mee is eigenlijk heel simpel. In een interview vertelt mede-oprichter Tim van der Noordt dat het veilingmechanisme is bedoeld om transparantie te creëren: via de vergelijkingssites is het erg lastig om de verschillende partijen te vergelijken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bert van Doorn

Goed initiatief, maar ik deel de mening niet dat het lastig is om de verschillende energie partijen te vergelijken. Op websites zoals http://www.slimvergelijken.nl is het heel makkelijk om energie te vergelijken.

Bart

Jammer dat ze het niet zelf bedacht hebben, maar een eenvoudige copy/paste club zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond