-

Dit zijn voor mij de drie grote marketingtrends voor 2023

Dit zijn drie grote overkoepelende marketingtrends voor dit jaar: resultaat wordt dé KPI, de relatie met creatieve partners, duurzaamheid.

‘Resultaat’ met afstand de belangrijkste KPI

Marketeers maken zich boven alles zorgen over de hogere prijzen. Logisch, gezien het sneeuwbaleffect dat daarmee gepaard gaat. Waar prijzen onder druk staan, staan budgetten onder druk en staan klantrelaties daarmee ook onder druk. Het resultaat? Nog meer druk om efficiënt en effectief raak te schieten als marketeer. Gelukkig kan dat.

Eén element daarin is optimaliseren op aandacht. De transitie van viewability naar attention als dé graadmeter voor resultaten zal dit jaar alleen maar versnellen. Waarom? Aandacht voorspelt de effectiviteit van campagnes drie keer beter dan viewability. De belangrijkste factoren hierbij zijn creativiteit, kwaliteit van de media, relevantie en algehele advertentie-ervaring. Meten en optimaliseren op aandacht is dan ook de sleutel tot maximale prestaties en engagement, en daarmee onmisbaar in de strategie van marketeers.

Een tweede aspect zijn de onbegrensde omnichannel-mogelijkheden. Omnichannel en retailmedianetwerken gaan een ongekende vlucht nemen in 2023. Kijk alleen al naar de op handen zijnde integraties van advertentieplatformen met grote spelers als Netflix, Disney+ en Uber: de nieuwe heilige graal voor marketeers die hun funnels van A tot Z willen benutten.

Aanhaken of afhaken voor creatieve partners

Adverteerders zullen – en mogen – meer eisen van hun creatieve partners. Nieuwe kanalen, nieuwe spelers én een duidelijk signaal van marketeers over hun tevredenheid wat innovatie en creativiteit bij hun partners betreft maken één ding duidelijk: het vraagt om een nieuw soort advertentiepartners. Wie achterblijft, blijft achter.

Ook hier zorgt de focus op aandacht voor meer transparantie en aanzienlijk minder verspilling. Tegelijkertijd zullen meer merken zich willen aansluiten bij end-to-end-platformen met directe publisher-integraties voor maximale supply-path-optimalisatie (SPO). Die groei ervaren we zelf ook, waar we de kracht van kwaliteitsmedia, data en creativiteit bundelen.

Duurzaamheid

De focus op ‘aandacht’ en supply-path-optimalisatie zorgt voor een aanzienlijke vermindering van advertentieverspilling. Met een direct positief effect op de milieu-impact van digitale campagnes. Meer en meer bedrijven definiëren ESG-doelen (Environment, Social, Governance) en kijken daarbij ook naar hun partners. Platformen die bewust bewegen richting een netto-nul energie-aanpak, zónder daarbij in te leveren op bedrijfsresultaten, zijn de technologiepartners van de toekomst.

Over de auteur: Angela Tropper is Head of Sales bij Teads Netherlands.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond