-

Column: De erfenis van Steve

Warren Buffet, legendarisch belegger, is ervan overtuigd dat Apple binnenkort als eerste de magische marktwaarde van één biljoen gaat bereiken. En dat is best opmerkelijk want terwijl de iPhones en Macs nog steeds de Apple Stores uitvliegen, gaat het met de productontwikkeling bepaald niet goed.

Apple Maps is inferieur vergeleken met Googles kaarten, Apple Music legt het af tegenover Spotify, iMessage kan niet in de schaduw staan van Whatsapp, iCloud heeft de strijd met Google Drive en Dropbox jaren geleden al verloren, in de strijd om de autonoom rijdende auto ligt Waymo zeemijlen voor… En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Alleen de Apple Watch is de afgelopen jaren een bescheiden hit geworden, maar dan hebben we het ook wel gehad. Er komt, kortom, nog maar weinig revolutionairs uit Cupertino.

Toen Jobs overleed, vreesden velen de totale ineenstorting van Apple. Daar is echter gelukkig niets van terecht gekomen. Jobs was een unieke maar niet onfeilbare visionair. Het had weinig gescheeld of de Appstore was er nooit gekomen. De topman geloofde heilig in volledige controle. En derden die toepassingen voor zijn iPhone ontwikkelden, pasten daar niet in. Gelukkig werd hij net op tijd door zijn eigen medewerkers gecorrigeerd.

Tim Cook – door Jobs zelf zorgvuldig geselecteerd – bewees al tijdens Jobs’ eerste perioden van afwezigheid dat hij Apple nog efficiënter dan de grote roerganger kon laten opereren. Cook is een geboren COO, een operator. Maar geen visionair. En misschien vond zijn voorganger dat ook wel zo prettig.

Ook toen Jobs definitief was gaan hemelen, bleven omzet en winst dus gestaag stijgen. Apple kan echter onmogelijk blijven groeien zonder nieuwe hits.

Die komen er alleen als het bedrijf een visionair weet te vinden die echt in de voetsporen van Jobs durft te treden. Misschien dat die zelfs al ergens tussen de 123.000 medewerkers rondloopt. Nu alleen nog even afwachten of Tim Cook bereid is voor zo iemand ruimte te creëren. Met maar liefst driehonderd miljard dollar op de bank heeft het bedrijf ook nog wel even de tijd. En anders kan het altijd nog proberen een derde daarvan te gebruiken om Tesla en SpaceX over te nemen. Elon Musk als nieuwe Steve Jobs, het is een aantrekkelijke gedachte.

*) Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Dit bericht is 7 keer gedeeld

1 Reactie

Chris

Beetje het standaard ‘Steve Jobs is dood dus Apple gaat eraan verhaal’.

Toch is Apple Music hard op weg om in Amerika meer betaalde leden te krijgen dan Spotify. Ook is de Apple Watch de meest verkochte smartwatch en heeft het op tablet gebied alle concurrentie lang en breed verslagen.

Oh en dan vergeet ik het succes van de App Store die verantwoordelijk is voor een gigantische omzet. Ontwikkelaars zijn niet gek en brengen daarom in de meeste gevallen hun app eerst op iOS uit. De omzet uit services is nu de belangrijkste inkomenstenbron aan het worden dus verwacht maar dat ze hier nog meer op in zullen zetten.

Het is nog wachten op de Apple stream service die eraan zit te komen en ook dat kan een groot succes worden. Zeker met de trouwe aanhang die Apple door de jaren heen heeft opgebouwd. Daarnaast investeren ze hevig in AR mogelijkheden. Gaan we de komende jaren ook nog terugzien.

Misschien zijn de producten iets minder spannend, maar Apple is nooit echt van het experimenteren geweest. Zonder Jobs loopt het ook goed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond