-

Gezocht: marketeer zonder kennis van zaken

Op de IT-industrie na is er geen enkel beroep zo drastisch veranderd als die van de marketeer. Het is een van de meest technologisch afhankelijke vakgebieden binnen het bedrijfsleven geworden. Waar strategie en creativiteit tegenwoordig ook een vast onderdeel zijn.

Door een sterke voorkeur voor analyse en inzicht, want meten is weten, wordt de soft approach van marketing steeds vaker murw geslagen door de opkomst van allerlei technologische hulpmiddelen. En is de groei van de digitale marketingbudgetten veelal meer dan een migratie van print naar digitaal. Waarbij de grenzen van het vak bewust worden opgezocht.

Zo hebben Dropbox, Snapchat en Airbnb enorm veel gebruikers geworven door hacks te implementeren die hen aan reeds bestaande netwerken koppelden. Zo wist Airbnb de Amerikaanse equivalent van onze Marktplaats, Craigslist, te reverse engineeren, waardoor appartementen van het verhuurplatform automatisch op Craigslist werden gedeeld. Deze vorm van marketing leverde, zo bleek later, een veel groter bereik op dan alle andere voorgaande campagnes bij elkaar. Een nieuw fenomeen was geboren: growth marketing.

Marketeers die deze manier van denken en handelen niet zien zitten, zullen het niet redden. De aanname dat het beste product altijd wint, is namelijk al lang achterhaald. Er zijn legio voorbeelden van weleer die dit bevestigen. Zo kon de logge VHS-band destijds meeliften op het bereik van de porno-industrie en won fabrikant JVC hiermee de strijd van het door Sony ontwikkelde Betamax-bandje, dat technisch gezien superieur was.

Wil je als bedrijf groeien, dan moet je distributie op orde zijn. Bij veel startups en bedrijven is het echter nog steeds een ondergeschoven kindje. En dat terwijl een goede distributiestrategie tot de kern van een digitaal product behoort. Want online is de enige plek waar het kan schalen…

Nu een enkele tweet of instagramfoto in no time honderden miljoenen mensen kan bereiken, zijn marketingbureaus die platte pr-campagnes als propositie bij bedrijven naar binnen duwen ten dode opgeschreven. Te midden van al het dagelijkse marketinggeweld ontstaan gelukkig tal van nieuwe, verfrissende mogelijkheden. Soms zelfs compleet nieuwe rollen en functieprofielen; jongleurs die durven te spelen met marketing en technologie. Oftewel, goochelaars op marketinggebied.

Waar het heen gaat, weet niemand precies. Maar duidelijk is wel dat als je als marketeer er toe wilt doen, meebewegen de enige optie is.

Om de vaart erin te houden, lijkt het me goed dat de marketingbranche zelf wordt gehackt. Door iemand die lak heeft aan bestaande marketingwetten, laat staan deze kent. En als er al een p is, dan wel die van ‘Pivot’.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#133)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond