-

Hey mister dj!

Muziek is een belangrijke driver voor online innovatie. En wordt 24/7 geconsumeerd. Ook de playlists van 22tracks. Een aantal insights.

De Amsterdamse muziekstartup 22tracks serveert de klok rond een door dj’s gecureerd aanbod van de beste nieuwe muziek in 22 uiteenlopende genres, wereldwijd. Dit gebeurt vanuit vestigingen in Amsterdam, Brussel, Londen en Parijs.

Maandelijks maken ruim een half miljoen unieke luisteraars gebruik van de streamingdienst. De ene helft luistert via de smartphone (iPhone en Android). De andere helft via de webbrowser, waarbij Chrome de lijst aanvoert (34 procent), gevolgd door Safari (32), Firefox (17) en Internet Explorer met twaalf procent.
Bijna zestig procent van het totale luisterpubliek is van Nederlandse komaf. Dertig procent komt uit de rest van Europa en tien procent uit de VS en andere landen.
Ruim een derde van de luisteraars blijft minstens één uur actief op de site of binnen de homepage; dit laatste is van toepassing als een playlist wordt geadopteerd door een merk of evenement. Een model waardoor de kosten – waaronder de auteursrechtenafdracht – kunnen worden betaald.

Noodzaak
Op basis van de huidige data blijkt dat hippe Londenaren gemiddeld een half uur luisteren, en men in het Nederlandse Delft maar liefst twee keer zo lang blijft ingetuned. In de meeste steden is dat ongeveer drie kwartier.

Wereldwijd worden de electronische genres het meest beluisterd in Rusland en Frankrijk, gemiddeld negentig minuten. De ‘urban’ genres, zoals hiphop, R&B en reggae doen het extra goed in Nederland, België, Duitsland en de VS. Luisteraars van alternatieve genres zijn overall wel loyaler; zij blijven twee keer langer hangen dan de ‘urban’ liefhebber.
Op de smartphone floreert 22tracks vooral voor-en na kantooruren en schooltijden. De webversie piekt met name tijdens kantooruren. Een groot gedeelte van de luisteraars is eigenlijk de hele dag door actief; van het ontbijt tot vlak voor het slapen gaan.

App Store
Om de mobiele aanwezigheid te versterken is een aantal keer overwogen om een HTML5-variant te maken. Gezien de populariteit van de 22tracks-app in Apples App Store – we staan continu in de top 5 meest populaire muziekapps – houden we voorlopig nog vast aan specifieke apps per device. Het is een ideale manier om ons optimaal te presenteren wat betreft functionaliteit en design.

In 2016 zal het aantal gebruikers dat bereid is te betalen voor streamingmuziekdiensten zijn opgelopen tot zo’n honderdzestig miljoen, voor alleen al de smartphone. En dan te bedenken dat het aantal potentiële mobiele devices met de dag groeit. Let the music play!

Dit artikel is eerder verschenen in het oktobernummer van Emerce magazine #116

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond