-

Hoe moet het verder met social audio?

De hype rond Clubhouse lijkt te zijn gaan liggen en er zijn talloze vergelijkbare initiatieven ontwikkeld door grote techpartijen. Met vooralsnog wisselend succes. What’s next?

De lock-down van vorig jaar heeft Clubhouse een flinke zet in de rug gegeven in Nederland. Logisch, want mensen hebben van nature de behoefte om te connecten en gesprekken te voeren met gelijkgestemden. Het platform speelde daar perfect op in. Van vragen stellen aan Diederik Gommers en Sigrid Kaag tot voetbalanalyses van Patrick Kluivert. Binnen de kortste keren had Clubhouse vele creators en een miljoen downloads in ons land. Die groei is gestagneerd. Een aantal pioniers is er zelfs alweer mee gestopt. Vooral (kleine) servicegerichte ondernemers blijven actief op het platform. Experts en specialisten halen er klanten uit, omdat ze op het platform makkelijk en op een laagdrempelige manier hun expertise kunnen delen.

Netflix-generatie
Nu de wereld weer wat verder opengaat, gaan we ook weer terug naar oude gewoontes. Daar speelt bij mee dat andere grote tech bedrijven het fenomeen audio rooms overnemen, zoals Spotify, Facebook, Twitter en LinkedIn. Waarmee de audio community-trend een blijvertje is. Voor conclusies over wie de koploper wordt, is het echter nog te vroeg.
Een belangrijk onderscheidend vermogen van Clubhouse is wel dat je de gesprekken niet kunt opnemen. Het voordeel daarvan is dat de conversaties echt zijn, minder doordacht, meer vanuit het hart gesproken. Het nadeel is dat wanneer het gesprek afgelopen is, deze content nergens terug te vinden is, waardoor er waarde verloren gaat en makers weer teruggaan naar content- en communityplatformen waar dit wel kan. Wat beter is voor je zichtbaarheid, expertstatus en de vindbaarheid via zoekmachines. Maar ook ontvangers willen content consumeren op een moment dat het hen uitkomt. De Netflix-generatie. Een Facebookgroep, Linkedin groep of Slack zijn dus wel degelijk concurrenten.

Stootje
Anders is overigens dat je op Clubhouse meestal niet namens een merk spreekt, maar op persoonlijke titel. Als merk zet je er daardoor minder snel een communitymanager op, iets dat je op een ander platform wel makkelijker doet. Clubhouse is dan ook het meest geschikt voor persoonlijke connecties, die je daarna wel professioneel kunt inzetten natuurlijk. Het is ook niet ondenkbaar dat, als het platform volwassener wordt, grote merken ook marketingcommunicatiebudget gaan inzetten op Clubhouse. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is de app nog steeds immens populair. De app lijkt dus wel tegen een stootje te kunnen. De tijd zal moeten leren wie uiteindelijk als winnaar uit de bus komt.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#185).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond