-

Tips en trucs voor het opzetten van een succesvolle social mediastrategie

Levert social media je minder op dan je had gehoopt? Zoek je naar tips om je social media nóg effectiever in te zetten voor je organisatie? Waar begin je en hoe pak je het aan? Tips en trucs voor het opzetten van een succesvolle social mediastrategie.

Waarom zou je starten met het opstellen van een social media strategie? Social media kost tijd. Toch levert het ook voordelen op als je actief ermee aan de slag gaat.

Ontdek de voordelen van social media
  • Je kunt interactie aangaan met je doelgroep
  • Het hoeft niet duur te zijn
  • Je kunt snel inspelen op actualiteit
  • Het verhoogt de online vindbaarheid.
Interactie

Het aangaan van interactie met de doelgroep is belangrijk. Dit omdat het ervoor zorgt dat eenmaal klant de doelgroep in het beste geval ook ambassadeur wordt van je organisatie. Door advertising op social media in te zetten hoeft dit niet in de papieren te lopen. Je hebt het budget in eigen hand, en het kan al vanaf een relatief laag bedrag.  

Actualiteit

Inspelen op de actualiteit kan lastig zijn via de website. Via social media leent zich daar uitstekend voor. Deel daarom ook je content met je volgers.

SEO

De online vindbaarheid (SEO) is ontzettend belangrijk voor je bedrijf of merk. Het bepaalt of je je doelgroep bereikt of niet. Door sterk aanwezig te zijn op social media, ben je gemakkelijker online vindbaar op Google.

Begin daarom vandaag nog met je social media strategie door middel van het doorlopen van onderstaande stappen.

Stap 1: Bepaal je doelen

Start met het bepalen van je doelen. Dit bepaalt of je slaagt of niet. Ga je zomaar wat doen op social media, dan is de kans klein dat het wat oplevert. 

Een model voor het opzetten van concrete doelen, is het S.M.A.R.T. model:

  • Specific (specifiek)
  • Measurable (meetbaar)
  • Attainable (haalbaar)
  • Relevant (relevant)
  • Time-bound (tijdsgebonden)

Stel je doelen dus specifiek en zorg ervoor dat deze meetbaar, haalbaar en relevant zijn. Verder stel je een periode vast voor wanneer deze doelen gehaald moeten worden. Dat verschilt per kanaal; Facebook zet je op een andere manier in dan bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn of Twitter.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Vervolgens is het belangrijk dat je de doelgroep formuleert. Waar is de doelgroep te vinden en wat vinden ze leuk? Waar liggen hun interesses? Wanneer je doelen hebt gesteld, is het belangrijk om de doelgroep te vinden die aansluit op deze wens. Hierin is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, om een zo duidelijk mogelijke doelgroep te creëren. Een manier om je ideale klant in kaart te brengen, is door het maken van een buyer persona.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Is mijn campagne lokaal, regionaal of landelijk?
  • Richt ik mij op mannen, vrouwen of allebei?
  • Hoe oud zijn mijn potentiële klanten?
  • Wat is het opleidingsniveau van mijn klanten?
  • Hoe informeren mijn klanten zich?
  • Wat is het inkomen van mijn klanten?
  • Wat doen mijn klanten in hun vrije tijd?

Hoe meer vragen je hiervan kunt beantwoorden, hoe beter je een beeld krijgt van je doelgroep. Dit is natuurlijk wanneer je een nieuwe pagina start. Wanneer je pagina al duizenden likes heeft, kun je deze gegevens al achterhalen.

Stap 3: Creëer je kanaal

Je hebt nu je doelen bepaald en je doelgroep in kaart gebracht. Wanneer je dit nog niet gedaan hebt, is het belangrijk om je kanalen op te zetten. 

Zorg dat alle gegevens kloppen, zoals openingstijden, omslagfoto en bio. 

Ga je voor cross promotie? Dan is het ook belangrijk om je kanalen en advertenties te koppelen aan je website, om zodoende meer traffic te genereren.

Moet je vanaf stap 1 beginnen? Dan is het nodig om je nieuwe kanalen een boost te geven. Nodig bijvoorbeeld je vrienden, klanten en andere relaties uit om je social media pagina’s te liken en te volgen. Het zal je misschien geen duizenden likes opleveren, maar het is zeker een goed begin.

Stap 4: Bepaal je budget

Stel jezelf deze vraag; hoeveel geld denk je nodig te hebben om bovenstaande doelen te kunnen bereiken. Het is hiervoor goed om een x-bedrag per maand vrij te maken en een x-bedrag per advertentie te investeren. Als je echt succes wilt behalen op social media, houdt er dan rekening mee; zonder de juiste investeringen kan je het gewenste resultaat ook niet behalen. Vooral als je op je social media pagina´s je bereik en het aantal volgers nog klein is. Wil je je doelgroep via social media blijven bereiken, ga dan aan de slag met gesponsorde (paid) advertising op social media.

Stap 5: Creëer creatieve & visuele content

Zelfs iets creatiefs als het maken van online content gaat volgens een vast concreet plan. Zorg ervoor dat het visueel aan blijft spreken bij je doelgroep. Je hoeft niet ad hoc te werk te gaan, en je kunt de meeste content vooraf schrijven en meerdere visuals ontwerpen. Heb je geen idee wat je aan content moet produceren? Mijn tip; kijk naar wat de succesvolste bedrijven in je niche doen en put hier inspiratie uit.

Wanneer je eenmaal genoeg inspiratie en mogelijke onderwerpen verzameld hebt, kun je starten met een concreet plan. Het beste is om hiervoor een contentkalender te maken. 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke content ga ik maken?
  • Wie is mijn specifieke doelgroep per type content?
  • Hoe vaak ga ik mijn content posten?
  • Wanneer ga ik mijn content posten?
  • Wie gaat de content produceren?
Stap 6: Creëer online advertising

Nu je deze stappen doorlopen hebt, is het tijd voor het creëren van online advertising op social media. Alle gegevens die je hierboven hebt verzameld, kun je goed inzetten om zo goed mogelijke advertising te creëren. Je hebt immers concrete doelen gesteld, je hebt je doelgroep in kaart gebracht, je budget bepaald en hebt content gecreëerd. Nu is het een kwestie van al deze gegevens samenvoegen tot succesvolle online advertising op social media.

De perfecte campagne creëer je niet in één dag

Er is nog nooit iemand geweest die in één keer de perfecte social media strategie of advertentie heeft gemaakt. Natuurlijk wil je een perfecte ROI, maar dit is niet altijd realistisch. Het is daarom belangrijk om je campagnes goed te monitoren en altijd de resultaten te analyseren. Het belangrijkste om rekening mee te houden, voordat je een überhaupt met een social media campagne gaat starten, is dat je nooit klaar bent. Wanneer je eenmaal een succesvolle aanpak hebt gevonden, is het geen garantie dat deze ook op de lange termijn blijft werken. Het is daarom belangrijk om constant de statistieken in de gaten te houden, je advertenties bij te stellen en om steeds met nieuwe, visuele als zowel inhoudelijke, unieke content te komen.

Over de auteur: Naomi Verduyn Lunel (1986) was in het begin van haar loopbaan in de online marketing werkzaam bij o.a. NeVaP, Multi Corporation, MargrietHilde, Gispen & Royal Ahrend. Sinds een aantal jaar werkt ze voor diverse opdrachtgevers vanuit haar eigen onderneming: Naomi Online Marketing. Haar expertisegebieden zijn: zoekmachine marketing (SEO), website content management, social media campagnes, digital advertising & sponsored campagnes, grafische vormgeving, online branding & leadgeneratie.

Volg Emerce

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Of word lid en ontvang Emerce magazine inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en profiteer van ons ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond