-

Online Marketing: De kracht van visuele content

Goede content is van groot belang voor je website, maar wat minstens zo belangrijk is, is visuele content. Visuele content geeft tekst meer kracht, mensen onthouden je boodschap beter en het is een stuk aantrekkelijker om naar te kijken. Onderzoek toont aan dat mensen slechts acht seconden de focus hebben of aandacht geven voor het beoordelen van content of deze interessant genoeg is om verder te lezen. Daarom is de inzet van visuele content zo belangrijk, want mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld en die acht seconden wil je dan echt wel goed benutten.

Foto’s, afbeeldingen of video’s in content zeggen veel, maar het is juist de kunst om deze visuele content en tekst met elkaar te laten versterken, mensen ”triggeren” te ”verleiden” om op je website te klikken en je artikel te lezen. Visuele content op enkel en alleen je website plaatsen is daarom niet voldoende. Wil je dat je content opgemerkt wordt door de doelgroep? Publiceer dan vooral veel visuele content op social media! 

Visuele content op social media

Visuele content is vooral erg populair op social media. Het is dus niet nodig om je hele website direct qua layout te veranderen. Maak liever slim gebruik van social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, PinterestLinkedIn, Vimeo en Youtube. Deze social media kanalen zijn er juist op ingericht om visuele content met een of meerdere gewenste doelgroepen te delen en om engagement met je doelgroep te creëren. Met deze content bereik je namelijk een groter publiek en dit komt voornamelijk omdat het vaker gedeeld wordt door je connecties, lezers en dus ook met je potentiële doelgroep. Met één druk op de knop zorg je ervoor dat je visuele content zoals bijvoorbeeld een filmpje of de afbeelding gedeeld kan worden. Negentig procent van de informatie die we binnen krijgen is visueel. Niet zo heel raar dus dat we visuele content sneller onthouden en leuker vinden om naar te kijken! Het delen van visuele content op social media is daarom dan ook een echte MUST!

Feiten over visuele content op social media

Nog even een paar feiten op een rij. Wist je dat

  • Facebook campagnes met visuele content 65% meer engagement genereren dan campagnes zonder?
  • Content met visuals 94% meer views krijgt dan content met alleen maar tekst?
  • Bezoekers van een online webshop liever naar een productvideo kijken dan dat ze erover lezen?
Visuele content & SEO 

Het toevoegen van visuele content maakt je blog of artikel dus écht aantrekkelijker. Het laat vaak in één oogopslag zien waar je blog of artikel over gaat. En er is nog een groot voordeel. Het inzetten van visuele content kan ook gunstig zijn voor SEO. Google beschikt over een functie waardoor afbeeldingen vindbaar zijn. Dit gaat echter niet vanzelf. Bij het uploaden van nieuwe content visuals op je website moet je wel nog op een paar dingen letten. Zo ziet Google bijvoorbeeld geen tekst als deze in de afbeelding verwerkt is. Mocht je bijvoorbeeld een afbeelding hebben met daarin de naam van je bedrijf, dan indexeert Google de bedrijfsnaam niet. Je moet de afbeeldingen daarom dus altijd voorzien van een alt-tekst. Dit is een functie die het mogelijk maakt om de afbeelding te omschrijven.

Let er op dat je de afbeelding enkel en alleen met de juiste zoekterm omschrijft. Dit heeft als positief gevolg dat je op je zoekterm (en) wordt gevonden door Google én dus ook op je afbeeldingen.

Nog een tip. Zorg er altijd voor dat je elke afbeelding voorziet van een goede bestandsnaam, want ook de bestandsnaam van de afbeelding is voor Google een aanwijzing. Gebruik dus altijd een bestandsnaam met de juiste zoektermen en dus geen vage bestandsnamen als DC758375827.jpg of iets dergelijks.

Kortom voor de SEO (online vindbaarheid) is het van belang om beelden te gebruiken en deze ook altijd duidelijk te benoemen. Daar komt ook nog eens bij dat je veel langer blijft kijken naar een infographic, filmpje of afbeelding. Ook dat is in zekere zin weer goed voor een hogere ranking op Google!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond