-

Online orderpicking in AH-franchise winkels: zwalkend beleid

Ahold was in de afgelopen jaren heel duidelijk over haar e-fulfilment strategie: Orderpicking in grote centrale e-commerce distributiecentra (Home Shop Centra genoemd), daarna levering naar het huisadres of een pick-up-point. Komt er nu ineens het bericht dat er een proef wordt gestart met orderpicken voor online orders in de winkel van een AH-franchise-nemer. Eerst in het AH filiaal in Maasland, daarna een proef in een filiaal in Gouda. Met deze tests gaat AH terug te gaan naar de twintigste eeuw! Volgens mij is de AH-directie op het gebied van e-fulfilment om opportunistische redenen compleet de weg kwijt.

November 2012: De presentatie van een duidelijke online strategie

De presentaties van de Ahold-directie medio november 2014 over de online strategie vond ik van hoog niveau. Heldere presentaties van CEO Dick Boer, van Daniel Ropers (Bol.com) en Adriaan Thierry, VP Omni-Channel. Deze presentaties over de online koers waren een vervolg op de multichannel presentaties van de Ahold-directie voor financieel analisten, november 2012, in Philadelphia. Ik heb er destijds een uitgebreid artikel over geschreven voor Logistiek.nl. In november 2012 werd een heel duidelijke online orderpicking-strategie gepresenteerd, zie onderstaande figuur:

  • 1996 (!!!): In-store picking
  • Daarna stap voor stap de ontwikkeling van small warehouses (Albert Rotterdam en De Meern)
  • naar Dark store (online DC) (Almere december 2012)
  • naar een semi-geautomatiseerd online DC in Lake Zurich, VS
  • naar een volledig geautomatiseerd online DC, New Jersey, 2014, VS

Op de verticale as in de figuur staat de capaciteit, op de horizontale as staat ‘efficiency en customer service level’. Dus: een test met in-store orderpicking in het franchise-filiaal in Maasland en daarna in Gouda is terug naar 1996 en terug in efficiency en serviceniveau naar de klant. Je moet het anno 2015 maar aandurven.

Ahold warehouse strategy

 

November 2014: Adriaan Thierry legt de kracht van AH-online klip en klaar uit

Qua tekst heb ik er weinig aan toe te voegen, de plaatjes spreken voor zich. Om onderstaande sheets in quotes samen te vatten: 

  • De Ahold online distributiestructuur, van toeleveranciers naar home-shop-centra naar home-delivery of pick-up points levert een unrivalled operational excellence op ! Eh, orderpicking in filialen kom ik er niet in tegen.
  • Assortimentsbreedte: our online offering is larger than our largest store assortment!! Een assortiment van 25.000 artikelen. Niet alleen AH, maar ook Gall&gall, Etos, + 600 superfoods en 800 Belgische producten. Au, daar zal het assortiment van AH-Maasland lang niet aan kunnen tippen.
  • Efficiency in orderpicking: Pure orderpicking is in 2014 gestegen naar 405 picks per uur. Dat betekent dat iedere negen seconden een order wordt gepickt door een orderpicker in een online AH-distributiecentrum. Hoe snel zal dat in Maasland gaan?

Distributiestructuur:

AH 2014 distributie structuur

Assortimentsbreedte:

AH 2014 assortimentsverbreding

Efficiency in online distributiecentra van AH:

AH 2014 efficiency in orderpicking

Pak het probleem fundamenteel aan, stop met pappen/nathouden/polderen

Ondanks de schitterend gepresenteerde online strategie is het voortslepende conflict tussen Ahold-directie en de AH-franchisenemers over het gezamenlijk inrichten van die strategie natuurlijk heel lastig voor de bestuurders in Zaandam. En het is inmiddels geen klein binnenbrandje meer. Een AH-franchise-nemer besloot voorjaar 2013 met een eigen webshop te starten. In twee jaar tijd hebben zich 32 franchise-nemers bij dit online initiatief aangesloten.

Ahold-directie, durf te staan voor je eigen duidelijke strategie en ga vooral voor service voor de klant (assortiment, beschikbaarheid en keuze uit afleveropties). Adriaan Thierry had er zo’n mooie quote voor: Serving our customers anyhow, anytime, anywhere. Buitenlandse retailers zoals Tesco, Asda, Waitrose en Sainsbury rollen dezelfde e-fulfilment strategie uit in dichtbevolkte gebieden: grote centrale eDC’s met een verrassend breed assortiment. Pak de problematiek bij de wortel aan, ga eens op de koffie bij de concullega’s in Veghel hoe zij dit hebben opgelost. Met geven en nemen is er toch best veel te bereiken ? Eh… en vergeet in die onderhandelingen de online klant niet !

Deel dit bericht

5 Reacties

Jos

Is de reden niet dat AH franchisers niet verplicht zijn om het AH aanbod in te kopen, maar ook hun eigen afwijkende inventaris kunnen samenstellen? En dus de bestellingen wel zelf moeten ‘picken’, simpelweg omdat AH ze niet heeft?

Rutger Beumer

Goed stuk.
Het thuisbezorgen en ophalen drijft vooral op gemak en nog niet op assortiment.
Het assortiment is precies waar het misgaat bij de AH op de langere termijn, zeker als het gaat om het vers assortiment. De vers producten zijn ronduit slecht. Het verbinden van lokale productie met de winkel in de buurt zou een logische stap zijn. Wie wordt de premium speler die dit gaat doen?
Zie ook:
http://www.nytimes.com/2013/11/14/technology/personaltech/goodeggs-a-virtual-farmers-market-delivers-real-food.html?pagewanted=all&_r=0

Nando van Essen

Beste Jos, het assortiment van een AH-franchise-nemer is veel kleiner dan de assortimentsbreedte die vanuit landelijk AH online wordt geboden. Nee, de oorzaak van deze afwijkende logistieke verwerking moeten we echt zoeken in het financiële conflict tussen AHold en plaatselijke AH-franchise nemers: De landelijke AH-webshop verkoopt ook aan consumenten, die in het verzorgingsgebied van een AH-franchise nemer wonen. Andere retailers, zoals Jumbo en HEMA, compenseren hun franchisenemers hiervoor. Ahold-directie (nog steeds) niet. Vandaar de noodgreep: Dan maar online orderpicken in de eigen franchise-winkel.Kostbaar, beperkt assortiment, alleen afhalen in de winkel.

Nando van Essen

Rutger, dank voor je reactie. E-business gaat zeker toepassingen ontsluiten in de toekomst om lokale versproductie aan het assortiment toe te voegen. In Nederland zie ik nog geen speler die zich hier specifiek op richt, in de VS zijn al meerdere initiatieven gestart. Zit nog wel in pioniersfase. Maar assortimentskansen genoeg en zou voor de producent een geweldige stap vooruit zijn. Plus super voor de culinaire klant.

Anoniem

Als Albert Heijn Online-bezorger heb ik me altijd al afgevraagd hoe franchisers er zich bij zouden voelen als ik met mijn busje bij hen om de hoek aan het bezorgen was.
Goed om te zien dat andere bedrijven hun franchisers compenseren, maar ook dat lijkt me een continu spanningsveld tussen bedrijf en franchisenemer.
Grappig om te lezen dat een aantal franchisers nu afhaalmogelijkheden biedt, maar dat haalt het vast bij lange na niet bij de AH.nl-webshop. Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord.
Ik vraag me ook nog het volgende af: hoe oud moeten die franchise-contracten wel niet zijn dat die franchisenemers deze mogelijkheid hebben binnen de juridische ruimte? Of is dat met nieuwere franchisenemers vandaag de dag ook nog niet ‘dicht getimmerd’?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond