-

Ontwikkel succesvolle contentformats in zes stappen

Liefst 72% van de marketeers vindt hun eigen content beperkt, te basis en/of te inconsistent (Bron: Hubspot & Smart Insights). Hoe zorg je dat je wel consistent bent, je content het gewenste resultaat boekt en dat je merk groeit?

Bij Digitalheads houden we van stappenplannen en modellen om kennis direct toepasbaar te maken. Zoals de Digitalheads Brand Building Steps; hoe bouw je een succesvol merk in een digitaal tijdperk?

In dit artikel delen we ervaringen rondom het bouwen van succesvolle content formats via een ander simpel stappenplan: Digitalheads Content Creating Steps©. Hieronder je een toelichting per stap:

Contentformats

Doel

Geen succes en groei zonder doel. Klinkt logisch en laagdrempelig toch? Doelen en doelgroepen zijn altijd het startpunt bij contentmarketing. Waar dient het format met name aan bij te dragen? Aan groei, autoriteit of toch engagement? 

Doelgroep

Voor wie wordt het format gemaakt? Alle kennis die je hebt over je publiek heb je omschreven in een persona of audience canvas. Pak het erbij.

Klantreis

Welke rol in de klantreis – of customer journey – wil je dat het contentformat invult? Is het een format vóór de aankoop of spreek je een klant aan? Zorg voor een format in elke stap van de klantreis zodat je je publiek door de gehele funnel helpt.

Vorm

Een infographic, een video, een blog of podcast. Welke vorm heeft je format? Wat past bij de rol die je hierboven hebt bedacht? En welke vorm past bij je doel en doelgroep?

Stijl

Aan welke stijlelementen dient het format te voldoen. Merkstijl, contentstijl en formatstijl. Heb je dit vastgelegd in je redactionele formule? Nee? Aan de slag. Alleen zo bewaak je dit.

Construct

De opbouw van je format, het construct, bestaat uit verschillende blokken binnen het format en zorgt voor het ritme van de uiting. Het consistent doorvoeren van de stijl en het construct zorgen voor het sneller opbouwen van herkenning van de content en je merk. Het succes van een consistente stijl en construct heb ik persoonlijk met name bij Telfort mogen meemaken. De blauwe bollen en ex-miljonair Hans, de opbouw van video’s, de muziek. Alles zorgde voor een versnelde herkenning.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond