-

Pakketbezorging door drones is onrealistisch

Met het toenemende online shoppinggeweld is pakketbezorging een hot issue. Zeker nu zelfs drones als een serieuze optie worden gezien. Begin december berichtte Amazon dat het serieuze plannen zou hebben met pakketbezorging per drone. Al snel bleken bij de concurrentie soortgelijke experimenten te lopen.

Hoewel vooruitstrevend, is het daadwerkelijk laten rondvliegen van drones een complex proces. Als ze al niet botsen, moeten ze voor de gehele rit over voldoende energie beschikken. (Of komen hiervoor speciale oplaadpunten?) En om ervoor te zorgen dat alles zoals bedacht wordt afgeleverd, zou al snel een compleet vluchtcentrum noodzakelijk zijn.

Als je per se een drone-achtig concept wilt, kun je als sector wellicht beter een lichtgewicht, uitvouwbare verpakking ontwikkelen, dat overal ter wereld als luchtwaardige pakketbezorger kan worden ingezet. Dit vergt slechts het inladen van de gps-coördinaten, plaatsen van de propeller en de eenmalige drone is klaar voor vertrek. Toekomstmuziek? Allerminst, de benodigde techniek is al aanwezig en betaalbaar.

Be smart
Als webwinkels serieus drones gaan inzetten, ligt een samenwerking met Googles zelfrijdende auto voor de hand. Het verkort niet alleen de vliegtijd; ook de komst van de Glass-techniek in de auto-industrie zou identificatie van de ontvanger eenvoudig moeten maken.

Dezelfde slimme auto zou daarnaast kunnen worden ingezet bij het groeiend aantal smart buildings. Eenmaal binnen kan het voertuig de pakketten lossen, waarna horizontale- en verticale liften het naar de eindbestemming brengen. Een serieuze optie, gezien de oprukkende verstedelijking.

Googles auto kan daarnaast ook worden ingezet voor trunk-delivery, waarbij het van kofferbak naar kofferbak rijdt en op basis van een gps-signaal een bestelling in de achterbak of bij je auto aflevert. Een alternatief zou bezorging bij vooraf gekozen afhaalpunten zijn. Met dank aan de smartphone als communicatiehub.

Proefballon
Ondanks de vele discussies en initiatieven, bevindt de last mile zich nog altijd in de pioniersfase. Toch lijkt op korte termijn ‘bestelling op afspraak’ de meeste kans van slagen. De consument bepaalt zelf de plaats en het tijdvak waarin de bestelling thuis, in een kluisje of op locatie wordt afgeleverd.

Ondanks alle media-aandacht en lopende experimenten kan de drone als serieus pakketbezorger fabuleus worden genoemd. The internet of things mag dan een veelbelovend werkterrein zijn, voorlopig wordt ze overtroffen door de aloude vervoersmiddelen.

Hetgeen we voorlopig vooral door de lucht zullen zien vliegen, zijn de proefballonnetjes van online marktpartijen. Als idee van een marketingafdeling zeker innovatief, maar praktisch gezien erg onrealistisch.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine.(#128)

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald van der Aart

Het lijkt me vooral een hele goede ‘news jacking’ achtige PR-stunt van Amazon geweest om dit verhaal zo aan te vliegen (exusez le mot). Ook met luchtballonnen haal je het nieuws, zo blijkt weer eens. Want klaarblijkelijk is het geschetste perspectief van bezorgdrones zo scifi en fabelhaft dat geen enkele journalist zich daar kritische kanttekeningen bij kan voorstellen. En duurde het 2 maanden voordat iemand met wat realiteitszin de luchtballon kon doorprikken. Mooi voor Amazon. Dat wel…

Bert

Ik vraag met wel hoe zo’n modaliteit gaat passen in een supply chain, die tegenwoordig te maken heeft met veel veiligheidseisen, zoals AEO, C-TPAT e.d.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond