-

Pieter gaat op zwart: verkoop temperen zonder uitleg

Pieter gaat op Zwart, luidde afgelopen dagen de standaardgrap op internet naar aanleiding van de geheimzinnigheid rond Coolblue. Het is mogelijk de eerste landelijke retailer die de gevolgen ondervindt van de productieproblemen in China. En daar had het eerlijk over moeten communiceren.

Eerlijk duurt het langst. Vier dagen minstens. Of eindbaas Pieter Zwart persoonlijk verantwoordelijk is voor de communicatie van de afgelopen dagen – liever gezegd, het gebrek daaraan – is niet duidelijk. Hij was met vakantie op Ibiza.

Vorige week was alles nog koek en ei. Het bedrijf had 2019 afgesloten met een omzet van anderhalf miljard euro en drie miljoen euro meer nettowinst, wat het totaal op 15 miljoen bracht. De groei komt met name uit Nederland, goed voor 1,1 miljard van de verkopen.

Maar achter de scherm dreigde een probleem: een tekort aan elektronica die kennelijk uit China moest komen. Of inkoopprijzen die fors stegen.

Op vrijdag zette Coolblue alle affiliatelinks op zwart, evenals alle productvergelijkers als Tweakers. Tegelijkertijd gingen de prijzen met soms wel 10 procent omhoog. Zonder toelichting. Maar dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt. Op tal van sites van affiliatepartners verschenen plotsklaps foutmeldingen of lege vakken. Mailjes en telefoontjes met verzoeken om uitleg bleven onbeantwoord. Klanten reageerden boos op de prijsverhogingen. En ook die kregen de waarheid niet te horen.

Maandag zwol de geruchtenstroom aan, met vele publicaties (RTL, GeenStijl) als gevolg. En nog altijd zweeg Coolblue. Kennelijk had dat zijn weerslag op de verkoop, want aan het einde van de dag kwam de aap alsnog uit de mouw. Dat wil zeggen: alleen affiliatepartners – niet de klanten – werden ingelicht over dreigende tekorten. ‘We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen.’

Als dat het geval is, waarom drukte het bedrijf dan vrijdag op de paniekknop? Waarom niet doorgegaan met verkopen tegen bestaande prijzen en uitleggen dat klanten rekening moesten houden met tekorten? Waren die prijsstijgingen (Apple spullen die duurder waren dan bij Apple zelf) echt noodzakelijk of was het onhandig beleid om, zoals Coolblue het letterlijk formuleerde, ‘de verkoop te temperen’?

Want het bedrijf zit nu met de gebakken peren. De affiliatepartners die Coolblue straks weer hard nodig heeft, voelen zich geschoffeerd en keren niet makkelijk terug. Op het web wemelt het van boze reacties van klanten die niet langer van plan zijn om bij Coolblue te bestellen. De komende weken, maanden wellicht, is Coolblue de retailer waar je even niet moet zijn omdat ze te duur zijn. En dat ook nog terwijl het stoomschip van Amazon de haven binnenvaart.

Deel dit bericht

11 Reacties

Victor

Er is echt wel meer aan de hand, krijg normaal elke week een affiliate betaling van Coolblue en nu opeens niets. Daarnaast deze manier van communiceren past totaal niet bij Coolblue, het lijkt echt op een kat in het nauw. Zolang ze geen geld overmaken geloof ik hier helemaal niets van.

Paul

Het zal allemaal wel meevallen denk ik. Als affiliate partner de afgelopen weken gewoon iedere week netjes betaald gekregen. Ook vandaag staat de betaling er weer in! Wel bijzonder dat ze pas laat iets laten weten. Gelukkig zijn mijn linkjes allemaal met 1 druk tijdelijk om te zetten.

Victor

Aanvulling op mijn vorige bericht, er staat inmiddels een betaling in mijn account klaar.

Jasper

Het blijft inderdaad veel vragen oproepen. Ik blijf het een vreemde strategie vinden om op deze manier toekomstige voorraadproblemen te voorkomen. Waarom zo abrupt zonder communicatie? Coolblue haalt toch niet alles uit China? Waarom dan bijvoorbeeld volledig stoppen met affiliate marketing, in plaats van enkel de productcategorieën waar problemen worden verwacht uit de feed halen? Idem voor Ads.

Bram

Slim: inventaris besparen totdat de concurrentie zonder producten zit en dan zonder enige marketing-uitgaven tegen hogere prijzen de enige aanbieder in de categorie zijn. Via hun ledenbestanden en de gratis marketing die dit op gaat leveren komen ze alsnog van hun producten af tegen winstmarges die veel hoger liggen dan “normaal”

Jan

@Bram
Je kunt het slim noemen en gratis marketing, maar ik zie dit toch vooral als een forse deuk in het goede imago van Coolblue, als je zo met klanten, partners en pers omgaat.

Victor

Prijzen verhogen en minder verkopen, wie wil dat nou niet?

Freddy

@Jan

“”een forse deuk in het goede imago van Coolblue, als je zo met klanten, partners en pers omgaat.”

Dus je moet eerst met je klanten afstemmen of je een bedrijfsrisico wilt lopen?
Hoop voor je dat jijzelf geen ondernemer bent.

Jan

@Freddy
Niet afstemmen, maar moet wel communiceren met je klanten! En niet telefoontjes en mailtjes onbeantwoord laten en de waarheid niet vertellen. Het hele imago van Coolblue is juist gebaseerd op de service en binding met klanten. Bij deze arrogante houding ga ik als klant de volgende keer wel bij een minder persoonlijk bedrijf als Amazon shoppen.

Cyberfury

Het is heel simpel een strategisch besluit. Waarbij de situatie in China wordt gebruikt om de affiliates eruit te mikken. Ik denk dat er nog meer Coolblue nieuws aankomt een verkoop, rebranding of iets in die trant. De door een kleuter in elkaar geflanste memo die naar de affiliates is gegaan laat zien dat bij CB zelf ook hele afdelingen met een kluitje in het riet in is gestuurd. Amateur uurtje.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond