-

Pokémon GO definieert de toekomst van het web

Pokémon GO is in rap tempo één van de meest gespeelde mobiele games in de geschiedenis geworden. Met een simpel maar revolutionair concept heeft het de wereld overgenomen en een grote groep mensen aangesproken. Wat vooral interessant is aan de opkomst van Pokémon GO is niet per se de game op zich of de hype er omheen, maar hoe het symbool staat voor de toekomst van het web. De toekomst van het web gaat namelijk om het samenbrengen van de fysieke en digitale werelden. Er zal gebruik gemaakt worden van hoogstaande technologie om op een aantrekkelijke manier onderdeel te zijn van het dagelijks leven van de consument.

Afgaande op bovengenoemde punten zal het web meer en meer gaan veranderen. Vergeet hoe je browser er nu uitziet. Later kan je lachend aan je kinderen vertellen hoe revolutionair het was voor die tijd. De nieuwe browser zal focus leggen op ervaringen.

Stel je voor; je bent online op zoek naar kunst. In de toekomst zou het zo maar kunnen dat dit kunstwerk op de muur van je woonkamer wordt geprojecteerd waardoor je een persoonlijke en realistische shopervaring hebt. Beeld je in dat je tijdens het online shoppen je favoriete Diesel broek al kunt passen voordat je hem in je online winkelmandje legt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar in de essentie gaat het voornamelijk om het samenbrengen van de virtuele en de echte wereld door het aanbieden van levensechte online ervaringen.

Deze ervaringen zijn de toekomst van het web omdat ze direct van invloed zijn op het dagelijks leven van de consument. Op locatie gebaseerde informatie die in de vorm van augmented reality gepresenteerd wordt – zoals bij Pokémon GO het geval is – kan net zo goed ontwikkeld worden voor andere sectoren zoals retail, gezondheidszorg, mode en educatie. Samengevat; de manier waarop we informatie tot ons nemen is sterk aan het veranderen.

Technologie

De opkomst van technologieën ligt ten grondslag aan deze transformatie. Zowel Google als Microsoft hebben recent nieuwe producten gelanceerd die een hint geven naar de mogelijkheden van het web in de toekomst. Over het algemeen zijn het vooral uitbreidingen op de technologie die we vandaag al gebruiken. Kijkend naar de technische kant hebben de ontwikkelaars van Pokémon GO een knappe prestatie geleverd door bestaande data van Google Maps te gebruiken om gebruikers meer te betrekken in hun eigen omgeving. Het weergeven van een echte omgeving gebaseerd op locatie is een natuurlijke volgende stap voor UX design. Contextueel interface design is waar het om gaat.

Sociaal

Wanneer we het hebben over de toekomst van het web is er nog een ander aspect van Pokémon GO dat de moeite waard is om te ontdekken; de sociale kant. De game heeft reeds bewezen dat het de manier waarop we met oude en nieuwe contacten omgaan kan definiëren door een interactief platform te creëren waarop mensen met elkaar in contact kunnen komen.

De game combineert het beste van Facebook, Snapchat en Tinder; je gaat op stap, je ontmoet mensen, werkt met elkaar samen in een virtuele wereld en bouwt misschien zelfs nieuwe relaties op in de echte wereld. Mensen kijken tegenwoordig meer op hun scherm, in de virtuele wereld, en niet om zich heen om met mensen in contact te komen. Dit brengt het concept van virtuele communities naar een hoger niveau als je denkt aan alle mogelijkheden die ontstaan voor het delen van kennis.

Uiteindelijk is het crowd sourcing op zijn best, het gaat om het delen van vooruitgang.

Onze social media wereld is snel veranderd van platte tekst naar afbeeldingen,  video en VR (als je het Facebook vraagt) en uiteindelijk AR (Augmented Reality). Binnen vijf jaar tijd kunnen we informatie krijgen over eten, gadgets en andere producten door er simpelweg naar te kijken. We kunnen de weersvoorspellingen zien door naar de lucht te kijken en een nieuw favoriet restaurant ontdekken door een indicatie te krijgen als je er in de buurt bent. Het web van de toekomst zal gebruik maken van onze directe omgeving en ons meer bewust maken van wat we er kunnen doen en persoonlijke suggesties geven die direct relevant zijn.

*) Foto boven: Tinxi / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Carlo

Vaag verhaal. Alleen kneuzen die geen leven hebben, en daarom maar de hele dag zitten en lopen te gamen denken dat alles om Pokémon draait……

Frank

Je mist duidelijk de pointe van dit verhaal…

Roy

Wat je mist is dat Pokemon Go een slap aftreksel is van Ingress dat al 4 jaar bestaat, ook gemaakt door Niantic. Het is alleen in een jasje gestoken dat een veel groter publiek aanspreekt. Het sociale aspect is een heel belangrijk onderdeel in Ingress, want het draait hier meer om teamwork dan bij Pokemon Go. Ik zou zeggen doe eens onderzoek naar Ingress op Google+.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond