-

 Schoonheid in eenvoud  

Omdat ik mijn Netflix-serie had uitgebingewatcht, ‘zapte’ ik in bed via de Ziggo-app eens langs de lineaire tv. Ik stuit op een uitzending van Tegenlicht over de race om de superbatterij. Naast interessante weetjes over hoe ijzer en zwaartekracht kunnen helpen bij de opslag van energie, is met name een oudere meneer me bijgebleven. Zijn aanpak toont de schoonheid van eenvoud. Óók bij complexe vraagstukken.

Wars van moeilijk technologisch gedoe had de beste man uit eigen middelen een soort van warmteschuur gebouwd. Inhoud: de meest voorkomende steensoort op de wereld, wat buizen en een dikke laag steenwol. Dit had ook een middelbare school-opdracht Natuurkunde kunnen zijn. Maar het werkte. De zonnepanelenenergie verwarmde in de zomer het steen tot bizarre temperaturen, en in de winter kon ‘s mans huis er met gemak van worden verwarmd. De oude man schokschoudert dat er eigenlijk alleen gekeken wordt naar hightechoplossingen. Zijn lowtechoplossing is niet sexy genoeg. Maar het wérkt wel, vraagt de interviewer. Ja, het werkt. Ook op grotere schaal.

Het doet me denken aan hoe bedrijven vaak innovatie benaderen. Al het geroep over ‘agile’ en ‘minimum viable products’ ten spijt, zitten we vaak teveel met ons hoofd in de cloud. Bestuurders lopen warm voor spannende technologische vernieuwing en grootste nieuwe projecten. Hoe complexer de oplossing hoe beter, lijkt het devies. Terwijl ook binnen digitale innovatie de beste innovatie vaak zit in eenvoud. Het vereist om net als de man met zijn warmteschuur te kijken naar hoe je met zo min mogelijk middelen een probleem kan oplossen. Door het probleem écht goed te snappen, en niet de techniek centraal te stellen. 

Dat beter maken hoeft niet altijd op een compleet nieuwe manier. Probeer eens creatief te hergebruiken wat je al hebt. Soms kan het zo simpel zijn als andere copy. Een verbeterde foutmelding. Een knop op een andere plek. Of door stappen weg te laten. Schrijven is schrappen, bij innovatie zit succes in het schrappen van drempels. 

Zoals altijd staat of valt deze aanpak met de mindset van de mens. Haal je hoofd uit de cloud en zet je voeten op de grond. Omarm de eenvoud. Zoals Leonardo da Vinci al zei: ‘simplicity is the ultimate sophistication’. 

Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).

Over de auteur: Brechtje de Leij werkt als mobile strategist en schrijft columns voor Emerce.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond