-

Succesvol inspelen op de mobiele kassa

Mobiel betalen is geen loze belofte meer, maar een feit. Bereid je daarop voor.

De mobiele telefoon wordt steeds meer de afstandsbediening van ons leven. Zeker nu meer dan de helft van de mobiele telefoons in Nederland een smartphone is. Mobile is al meer dan vijf jaar een hot onderwerp. Op elk congres is er wel een spreker die weet te melden dat we ‘volgend jaar’ de echte doorbraak van mobiel gaan meemaken. Mogelijk dat de echte revolutie start met de komst van een NFC-chip in iedere telefoon. Staar je echter niet blind op dergelijke innovaties. Het duurt enige tijd voordat een relevant deel van je doelgroep er een in zijn bezit heeft. En ondertussen moet je mobiele winkel gewoon open blijven.

Alle bekende betaalmethoden kennen inmiddels wel een mobiele variant. Daarnaast zijn er nieuwkomers die zich speciaal op mobiel richten, zoals eM! Payment en direct carrier billing: betalen via je mobiele telefoonabonnement.

Wil je als bedrijf succesvol inspelen op de mogelijkheden die de mobiele kassa biedt, zorg dan dat je de volgende zaken goed hebt geregeld:

A. Propositie
Je mobiele propositie is zeer waarschijnlijk niet dezelfde als die op internet. Maak daarom opnieuw de afweging tussen conversieverhoging (gemak) en de betaalrisico’s (veiligheid). Sommige betaalmethoden hebben specifieke aanpassingen voor mobiel gebruik, bijvoorbeeld door een vereenvoudigde autorisatie van de betaling. Kijk ook of de toegepaste tarifering per methodiek past bij het mogelijk lagere gemiddelde orderbedrag bij m-commerce.

B. App of browser?
Dit is de essentiële vraag bij de gewenste gebruikersbeleving en de vereiste conversie. Waar je met een browseroplossing snel een breed bereik op de platformen realiseert, zijn apps beter in staat om specifieke functionaliteit te integreren, zoals QR-code scanning, maar ook betalen. Hoewel alle betaalmethoden vanuit een app gebruikt kunnen worden, is het niet altijd mogelijk of toegestaan om ze volledig in-app te gebruiken.

C. Gebruikersbeleving
Bij mobiel gebruik horen eenvoud en snelheid. Kies een betaalmethode die de hele gebruiksbeleving op dit punt ondersteunt. Zeker voor apps met in-app-betalingen zal een naadloze aansluiting tussen ‘kopen’ en ‘betalen’ de conversie verhogen.

Met de uitrol van NFC-technologie maakt de beveiliging van mobiel betalingsverkeer een grote stap voorwaarts. En verdwijnt op termijn ook het onderscheid tussen toonbankbetalen (mobile proximity) en webshopping (mobile remote). Het betalen met je iTunes-account in een fysieke Apple Store is daar slechts een voorproefje van.

Bereid je dus goed voor op wat komen gaat en maak je keuzes. M-commerce is geen hype, maar de volgende stap binnen e-commerce.

*) Dit artikel verscheen eerder deze maand in Emerce magazine (#114)

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Mobiele brigade

Wat een gebazel, deze auteur doet heel ‘strategisch’ maar heeft niet meer dan de klok horen luiden en voedt niet meer dan de hype. Wat NFC in hemelsnaam aan beveiliging toevoegt slaat nergens op en wordt ook verder niet duidelijk gemaakt. De smartphone is voorlopig nog intrinsiek super-onveilig (leest deze meneer security.nl en de vakbladen niet?, zie ook het geflopte Sixpack initiatief) maar volgens deze ‘profeten’ gaan we binnenkort toch echt allemaal mobiel betalen. Ja hoor, ooit zal iemand van deze zgn. strategen wel gelijk krijgen maar voorlopig is het allemaal lulkoek wat ze verkopen en niet gebaseerd op harde feiten. Of is deze man ingehuurd door mastercard of visa om hun wallet-rommel nu ook in nederland te slijten nu sixpack geknald is? Hoedt u voor deze ‘profeten’! (salesmen in disguise)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond