-

The Social CEO: inspiratie en hulp voor CEO’s op social media

The Social CEO van Damian Corbet wil CEO’s en managers inspireren om social media te omarmen. Een samenvatting van Corbets belangrijkste inzichten en een recensie van het boek.   

De meeste leidinggevenden zijn op social media als een vader die aan het dansen is op een feestje. Het ziet er aandoenlijk uit, je bent trots dat hij uit zijn comfortzone durft te stappen, maar toch heb je liever dat hij weer gaat zitten. Corbert wil ons in vier hoofdstukken laten zien hoe een CEO impact kan maken door het gebruik van social media. Hij doet dit niet alleen, maar samen met 28 andere auteurs. 

Leiders van grote organisaties maken relatief weinig gebruik van social media. Volgens Business Insider maakt 48% er gebruik van, maar volgens Forbes nog minder: 40%. Van deze CEO’s is slechts 12% actief op meerdere kanalen, terwijl toch uit onderzoek blijkt dat een CEO die via social media contact maakt met zijn of haar publiek authentiek en benaderbaar overkomt. Dit resulteert weer in de toename van het vertrouwen en de tevredenheid van het publiek en de directe relaties van de organisatie. Het is niet verrassend dat dit zich ook op financieel vlak uitbetaalt. Er valt nog wat te winnen dus.

Oncontroleerbaar

Het boek begint met een schets van de geschiedenis van social media. Dat is prettig. Het geeft context en legt een goede basis om verder te lezen. Marketing is veranderd na de intrede van sociale media. De reputatie van een organisatie wordt in deze tijd niet meer bepaald door persmomenten maar door reviews op het wereldwijde web en door uitingen in de sociale media door iedereen die toegang heeft tot het internet. Deze vaak oncontroleerbare gebeurtenissen hebben vanzelfsprekend impact op de aansturing van een organisatie. 

Urgentie

Cobert vervolgt zijn betoog met het creëren van een urgentie. Waaróm is het zo belangrijk voor een CEO om gebruik te maken van social media? Om die noodzaak duidelijk te maken, draagt hij interessante en relevante voorbeelden aan waar iedere leider zich door aangesproken voelt. Onderwerpen als visieontwikkeling, transparantie, fake news en omgaan met feedback worden aangestipt. Vervolgens wordt een aantal praktische handvatten aangereikt om social media te gebruiken. De basis voor deze handvatten ligt in een rapport van McKinsey. Een prima bron, maar jammer dat dit de enige is en al zeven jaar oud is. De kracht zit voor mij vooral in de pragmatische alinea’s. Concrete adviezen waar je direct iets mee kan. 

Veertien CEO’s

Het derde hoofdstuk is gevuld met ervaringsverhalen Veertien CEO’s, vrijwel allemaal Amerikanen, beschrijven hoe zij social media in het dagelijks leven gebruiken. Allemaal zijn ze actief in een andere branche, overheid tot tech. Hoewel het fijn is om zo een kijkje in de keuken te krijgen bij zoveel verschillende branches, wordt het op een gegeven moment een sleur. Elke paragraaf start met een introductie van de CEO gevolgd door een (vrij kort) lijstje met do’s en dont’s van social media. Ondanks de verschillende branches zat hier veel herhaling. Tip: als je geen tijd hebt om het hele boek te lezen, lees in hoofdstuk 3 dan alleen de paragrafen van de CEO’s en branches die jou aanspreken. Het boek eindigt met een blik in de toekomst. Drie CEO’S beschrijven hoe social media zich gaat ontwikkelen en wat dit voor hen betekent. 

Een bovengemiddelde score

Dit boek krijgt van mij een 7,5 uit 10. Voor mij sluit het boek goed aan bij de gedachte dat transparantie bijdraagt aan een betere positionering en prestatie van een organisatie. Het is niet zo dat je na het lezen van dit boek op detailniveau vaardigheden bezit waarmee je als leider impact maakt op social media. Wel inspireert het boek om als CEO social media te gebruiken of je huidige gebruik te verbeteren. Dat laatste zit hem vooral in de pragmatische stukjes die in het boek verscholen zitten. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik praktischer tegen het gebruik van social media aan ben gaan kijken. Bovendien heb ik het ook al toe kunnen passen met positief resultaat.

Niet wetenschappelijk onderbouwd

Het boek is geschreven door 29 auteurs. Dat heeft als voordeel dat je op diverse manieren geïnspireerd wordt. Tegelijkertijd zorgt het voor veel dubbelingen, wat de vaart uit het boek haalt. Wat ik echt mis zijn wetenschappelijke inzichten. Er wordt een aantal aannames gedaan die niet te traceren zijn. Ik heb daarom tijdens het lezen van dit boek contact gehad met een auteur en gevraagd naar een wetenschappelijke onderbouwing van haar bewering. Maar deze was helaas niet voorhanden.

CEO modereert

Een gemiste kans vind ik. Zo blijkt uit onderzoek dat organisaties die Social Media op de juiste manier gebruiken en zich bijvoorbeeld richten op communitymanagement commercieel sterker zijn. Ook draagt het gebruik van social media bij aan de verbetering van de sociale capaciteiten van personeel, wat zijn weerslag heeft op het verbeteren van de relatie met de doelgroep. In deze beide voorbeelden kan een CEO een modererende rol spelen. Dit soort wetenschappelijke inzichten zouden een goede aanvulling zijn op dit boek. Het zou mij, en ik vermoed ook veel CEO’s, sterken in de overtuiging dat (goed) gebruik van social media ook echt iets oplevert. 

Ook voor andere leidinggevenden

De niche van CEO’s is in Nederland wat mij betreft niet groot genoeg om dit boek ook hier uit te brengen. Maar ik denk dat dit boek voor iedereen in een leidinggevende rol interessant is om te lezen. Vergeet daarbij ook niet een minister of staatsecretaris die contact wil maken met het publiek.

Wat wel jammer is voor Nederlandse lezers is dat het leeuwendeel van de voorbeelden die de CEO’s aandragen over Twitter gaan. In Nederland is het sociale media gebruik anders dan in Amerika. Voor ons zou het boek interessanter zijn als LinkedIn en Facebook uitvoeriger besproken zouden worden. 

Dat neemt niet weg dat ik dit boek zeker zou aanraden aan iedere leidinggevende die vindt dat ie ‘iets moet’ met social media. Het boek inspireert namelijk niet alleen om de eerste stappen op de dansvloer te zetten, maar het leert je ook beter dansen. 

  • Titel: The Social CEO, How Social Media Can Make You A Stronger Leader
  • Auteur: Damian Corbet
  • Uitgever: Bloomsbury Business
  • ISBN:  9781472967244

Over de auteur: Stephan Makatita is ad interim online marketing strateeg bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond