-

Tips en trucs voor een hogere positie in Google voor je webshop

Heb je een eigen webshop? En vraag je jezelf wel eens af wat je qua content aan je webshop doen om nou toch écht eens die ultieme hoge positie in de organische zoekresultaten van Google te verkrijgen? Deze tips kunnen je helpen om je webshop vindbaar te maken, zodat er meer bezoekers naar de webshop komen en je omzet te verhogen. Ontdek mijn hands-on tips in deze blog.

Je webshop hoger in Google? Het antwoord: 100% goede SEO! Maar wat is het? 

SEO of Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, is het verbeteren van je website om zo een hogere positie te verkrijgen in de organische zoekresultaten van Google. Wanneer een potentiële klant met behulp van Google zoekt naar een bepaald product, wil je natuurlijk dat je webshop bij de eerste zoekresultaten verschijnt. Dan is de kans groter dat hij of zij in je webshop terecht komt en daar het gewenste product koopt. Een hoge positie kan je bereiken door goed rekening te houden met wat Google graag wilt zien.

Google’s crawlers (ook wel spiders of bots) doorzoeken en indexeren gedeeltelijk het internet. Wat Google graag ziet? Dat wordt bepaald door hun algoritmes. Deze kijken naar diverse aspecten van je site. Bijvoorbeeld de gebruikte techniek, de snelheid, content, evenals het aantal links van en naar de site en de importantie daarvan.

Tip 1: Doe een zoekwoordonderzoek

De startvraag is natuurlijk: “Op welke woorden wil ik gevonden worden?” Deze pas je vervolgens toe in de teksten op je site. Naast de short tail zoekwoorden (‘t-shirt’), zijn er de long tail trefwoorden (‘zwart dames t-shirt ronde hals’) waarmee je kunt onderscheiden.

Hoe verricht je goed zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordonderzoek kom je erachter welke woorden (vaak) worden ingetypt in Google, welke benamingen je het beste kunt gebruiken in je topnavigatie en de rest van de site. Dit kan je doen door binnen je site, in de markt en beschikbare online en offline data te kijken welke zoekwoorden belangrijk zijn. Er zijn een aantal vragen die je mee kunt nemen in je zoekwoordonderzoek.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe wordt er gezocht?
  • Welke woorden worden gebruikt?
  • Wat is het zoekvolume?
  • Wat is de zoekintentie?
Maak het jezelf makkelijk

Het wiel hoef je natuurlijk niet opnieuw uit te vinden. Er zijn verschillende handige online tools voorhanden. Enkele voorbeelden zijn: Google Keyword Planner, Google Trends, je eigen Google Search Console, Google Analytics en Google Adwords account, Keyword Tool en de zoekfunctie in je eigen webshop (waar wordt door je bezoekers naar gezocht?). De tool Toptal kan je gebruiken om verschillende trefwoorden te combineren.

Onderzoek concurrenten binnen je eigen branche

Het is goed om te bekijken op welke zoekwoorden waar je concurrenten goed scoren en welke trefwoorden zij in hun webshop gebruiken. Wellicht zijn er zoekwoorden die jij ook kunt gebruiken in je topnavigatie/webshop, óf zoekwoorden waarop je je wilt onderscheiden. Dan is het beter om ervoor te kiezen om een ander zoekwoord te gebruiken.

Blijf relevant

Het kan zo zijn dat bepaalde zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben, en dat wil niet zeggen dat dit de beste trefwoorden zijn voor jou om te gebruiken. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je kiest, ook relevant zijn voor de context van je webshop en dat ze dus matchen met de zoekintentie. Sommige woorden krijgen een hele andere betekenis in een andere context en je wilt wel dat je webshop verschijnt bij de mensen die ernaar op zoek zijn. Een voorbeeld: het trefwoord ‘damesschoen’ zal vast veel zoekresultaten opleveren, maar levert dit ook relevante zoekresultaten en daarmee potentiële kopers op? Bovendien zal je veel concurrentie hebben op dit zoekwoord. Misschien zijn deze zoekers wel op zoek naar een winterjas, een spijkerjack of een damesjas, en daarmee is bijvoorbeeld het zoekwoord ‘damesschoen’ niet per definitie de beste keuze.

Meten is weten voor een succesvol zoekwoordenonderzoek 

Als je alle zoekwoorden die uit je analyse zijn gekomen hebt ingesteld, is het tijd om te meten of het werkt. Hiervoor kan je gebruik maken van Google Search Console en Google Analytics.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Word je webshop beter gevonden op de zoekwoorden die je gebruikt (in je topnavigatie)? 
  • Waar wordt het meeste op geklikt in je webshop? Leidt dit tot meer conversie? 
Tip 2: Metatags optimalisatie

Je kunt je webshop-pagina’s voorzien van meta tags. De belangrijkste zijn title en description. Deze toont Google in de snippet van de zoekresultaten, en geven direct een beeld van de inhoud van de pagina. De title tag is je bedrijfsnaam of merknaam plus je tagline, en de description tag geeft een ultra korte omschrijving van je bedrijfsactiviteit). Het is vergelijkbaar de werking in de winkelstraat, de merknaam op de gevel en uitstraling van de etalage verleiden je ertoe om naar binnen te komen. Gebruik in deze teksten relevante zoekwoorden zodat je snippet bijdraagt aan de zoekmachine optimalisatie. Zorg ervoor dat de title en description begrijp- en leesbaar zijn en een goede beschrijving is van hetgeen je aanbiedt. Het is het eerste wat de bezoeker ziet. Let er ook op dat de tekst niet te lang is, dan wordt de tekst afgebroken en komt je boodschap niet over.

Een voorbeeld van een goede snippet:

Tip 3: Start een blog

Door een blog toe te voegen op je site kan je meer relevante content creëren, wat ervoor zorgt dat je beter te vinden bent in Google. Bloggen op je webshop is dus goed voor je SEO, omdat je meer ‘ruimte’ hebt om relevante content te plaatsen. Als blog fanatiekeling licht ik graag wat redenen om te bloggen aan je toe.

Reden 1: Google houdt van content

De uitdrukking Content in King is nog altijd van toepassing. Als je de zoekwoorden uit je onderzoek gebruikt in je blogteksten, heeft dit een positieve werking op de vindbaarheid. Hoe meer relevante content, hoe beter je te vinden bent op Google. Dit zorgt uiteindelijk voor meer verkeer richting je webshop. Bovendien kan je in je blogposts doorlinken naar andere pagina’s in je webshop, waardoor deze ook beter te vinden zijn.

Reden 2: Inspiratie bieden

Al leent de ene branche zich er wellicht beter voor dan de andere, iedere webshop kan haar klanten inspireren. Of het gaat om een blogpost van een modemerk waarin de laatste trends op het gebied van accessoires worden besproken of een blogpost waarin wordt uitgelegd op welke manier je het beste je doe-het-zelf pakket kunt installeren. Door het bloggen op je webshop komen je producten tot leven.

Reden 3: Profileren als expert

Behalve het bieden van inspiratie, kan je je blogposts ook inzetten om je webshop neer te zetten als expert of zelfs thought leader. Door het delen van relevante en interessante informatie passend binnen je markt, kan je laten zien dat je echt kennis hebt van wat je doet en wat je visie is op de markt. Dit zorgt ervoor dat anderen je content eerder zullen delen en geeft je webshop een betrouwbare uitstraling. 

Deel ook je blog posts op social media. Je zult merken dat dit je bereik met je doelgroep zal vergroten en je ook meer engagement zult creëren. 

Reden 4: Vergroot betrokkenheid 

Betrokkenheid bij ons merk willen we allemaal wel. Door het schrijven van blogposts op je webshop, kan je meer van jezelf laten zien. Hierdoor leren bezoekers je webshop en de organisatie erachter beter kennen. Daarnaast geeft het regelmatig plaatsen van een blogpost je bezoekers een reden om terug te komen en je content te delen met hun eigen netwerk social media. 

Reden 5: Vergroot interactie

Doordat bezoekers kunnen reageren op de blogposts, ontstaat interactie met je doelgroep. Als bezoekers vragen stellen, kan je deze beantwoorden en als ze je complimenteren, bedank je ze hiervoor. Ga het gesprek aan met je bezoekers (potentiële klant) en leer deze zo beter kennen. Zo kun je ook direct beter inspelen op wensen en behoeften.

Ook klagers bieden je kansen. Iedereen snapt dat er ook in je bedrijf fouten worden gemaakt. Het gaat erom dat je laat zien dat je een passende oplossing kan geven, en daarover communiceert. Dan zijn het leermomenten.

Reden 6: Conversiestijging

Het belangrijkste blijft dat al deze bezoekers ook tot aankoop overgaan. Alle bovenstaande punten dragen eraan bij dat de bezoeker eerder een klant wordt. Hij vindt je eerder op Google, raakt geïnspireerd over je producten, heeft vertrouwen in je shop, heeft je ondertussen beter leren kennen en is het gesprek met je aangegaan. Dit maakt de customer experience aangenamer, waardoor het waarschijnlijker leidt tot de ultieme conversie.

Tip 4: Afbeeldingen bewust benoemen

Naast fouten of zelf ontbrekende metadata per pagina, is een andere veel geziene onderschatting de benaming van de gebruikte afbeeldingen op je webshop. Je ziet bijvoorbeeld een bestandsnaam als schoen.jpeg of image 45.png. Beter is om in de bestandsnaam een omschrijving te geven van wat op de afbeelding staat met behulp van zoekwoorden. Ook kan je iedere afbeelding een title- en alt-attribuut meegeven. De title-tekst zie je als je met je muis op de afbeelding gaat staan. De alt-tekst (alternatieve tekst) krijgen bezoekers te zien als de afbeelding (nog) niet kan worden weergegeven. 

Tip 5: Voorkom dubbeling

Unieke content is het beste voor je SEO en daarom is het goed om ervoor te zorgen dat je geen dubbele content op je website hebt. Herschrijf daarom bijvoorbeeld de productomschrijvingen van de leverancier met eigen (inspirerende) teksten met de juiste tone of voice.  

Tip 6: Gebruik interne links

Naast links van externe pagina’s naar je webshop, dragen ook interne links op je website bij aan de vindbaarheid in Google. Het is slim om intern van de ene pagina op je webshop naar de andere pagina te linken, waarbij je gebruik maakt van relevante ankerteksten

Een veel gebruikte manier die goed werkt is een productpagina door te linken naar een soortgelijk product.

Tip 7: Creëer landingspagina’s

Om de vindbaarheid te verhogen, kan je overwegen landingspagina’s te maken voor je merken of productgroepen. Dit geeft je de kans om de pagina’s volledig te optimaliseren voor dat specifieke merk of onderwerp door gebruik te maken van relevante zoekwoorden.

Tip 8: Heading tags

Ook goed voor je SEO is het gebruik van heading tags. Deze wijs je toe aan de kop (h1) en tussenkoppen (h2, h3, h4, etc.), zodat Google weet welk deel van je tekst de kop is en wat de tussenkoppen. Het liefst maak je in deze headings gebruik van zoekwoorden en zet je die ook vooraan.

Tip 10: Zoekmachine vriendelijke URL’s

Maak de URL’s in je webshop zoekmachine vriendelijk, kort en dus leesbaar. Dit is niet alleen gunst voor de vindbaarheid bij Google, het werkt ook beter voor je bezoekers hetgeen leidt tot een hogere conversie. 

Tip 11: Topnavigatie

Crawlers kijken naar je gehele webshop, en een belangrijk onderdeel daarvan is je hoofdmenu (topnavigatie). Dit omdat deze zich aan het begin van je site bevindt en op elke pagina zichtbaar is.

Tip 12: Juiste zoektermen 

Voor je topnavigatie is het belangrijk dat de hoofd- en subcategorieën overeenkomen met de zoekwoorden of te wel keywords die worden gebruikt in Google. Je kunt hiervoor ook een zoekwoordonderzoek doen, zodat je weet op welke manier je potentiële klanten zoeken en waar zij behoefte aan hebben. Als je weet welke woorden vaak worden ingetypt in Google, kan je de benamingen en de indeling van je menu hierop aanpassen. Zo maak je je content altijd meer relevant voor de bezoeker en daarmee aantrekkelijker voor Google.

Tip 13: Technische optimalisatie

Ook op technisch vlak is er het een en ander te optimaliseren. Het is belangrijk dat je topnavigatie goed en logisch gestructureerd is en dat je een goede interne linkstructuur hebt. Maak daarom gebruik van hoofd- en subcategorieën en laat de pagina’s logisch naar elkaar linken. Maar let op! Plaats niet te veel links. Crawlers hebben een bepaalde linkwaarde die zij kunnen verdelen. Wanneer je te veel links gebruikt, zijn er pagina’s die niet buiten de boot vallen in de beoordeling. Crawlers beginnen op de homepagina, vaak dus bij de topnavigatie, en gaan zo dieper je webshop in. Je kunt er dan beter voor kiezen bepaalde categorieën als filter in te zetten. Zorg ook altijd voor een sitemap, dit een overzicht van alle indexeerbare pagina’s. Bedenk goed op welke woorden, pagina’s en links je wilt dat Google je beoordeelt en zorg er daarnaast voor dat dit logisch en relevant is voor je bezoeker. Op basis daarvan kan je je topnavigatie inrichten.

Meeveranderen

Omdat het zoekgedrag van de consument constant verandert, verandert Google mee. Dat betekent dat SEO-campagnes en zoekmachine strategie continu veranderen. Zorg ervoor dat je up-to-date blijft van de ontwikkelingen, om je webshop zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen. Dit doe je natuurlijk door alle artikelen op Emerce te lezen. Ook Google wilt het je graag wat makkelijker maken en spelen daarom ook in met het delen van trends. Op Think with Google blijf je op de hoogte van deze ontwikkelingen.

Zoals je ziet zijn er diverse manieren om een hogere positie in Google voor je webshop te behalen. Het resultaat? Meer bezoekers, grotere naamsbekendheid, hogere conversie en omzet!

Over de auteur: Naomi Verduyn Lunel werkt als online marketing professional bij naomionlinemarketing.nl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

17 Reacties

Sjoerd

‘Start een blog’, met jou nog 100.000 anderen. Wanneer je een unieke benadering kiest, ja. Wanneer je content van toegevoegde waarde biedt, ja. Anders? Niet eens aan beginnen.

Niets over linkbuilding / naamsbekendheid of iets dergelijks? Toch een wezenlijk onderdeel van een betere zicht- en vindbaarheid.

‘Metatags optimalisatie’ kan wel met een beter voorbeeld worden getoond. Het gaat immers om webshops en daar zal de vindbaarheid toch echt het liefst uitgaan naar categorie en productpagina’s. Laat dan zien hoe zo’n url met metadata er uit komt te zien. Tip : je begint in ieder geval niet met de merknaam in je Titel.

Man man man dit is wel erg basis en wishful thinking

Patrick - webwinkelcommunity

Tja, start een blog kun je wel doen, en wat Sjoerd zegt dat doen er vele met jouw. Is content nog wel King -> https://www.webwinkelcommunity.nl/content-is-geen-king/

Andries

Dit is marketing anno 2012

Jessica

Ik deel jullie mening niet. Wat een onzin. De blog is goed onderbouwd en zinvol. Ga zo door! Goed geschreven. Ook voor mensen, die nog niet zoveel weten van SEO zeer nuttig en daar gaat het tenslotte ook om.

Sjoerd

@Jessica : serieus?

Jessica

Dag Sjoerd,

Zeker wel. Er zijn vast ook een hoop lezers die staan te popelen om aan de start te gaan met SEO (geen seo experts) en die op zoek zijn naar tips, een werkwijze en handige tools. Dat ik dit nog uit mocht leggen. Ik stel hierbij dus ook voor dat je jezelf niet meer tot de huidige kleuterniveau gaat verlagen, maar je op gaat stellen als een volwassen persoon met verstand. Mocht je met een hoop frustraties zitten, dan adviseer ik je om zelf te starten met een eigen blog in plaats van een ander persoon publiekelijk en onterecht op Emerce af te kraken. Dat komt behoorlijk kinderachtig over. Daarnaast is er niks mis qua inhoud van deze blog. Dus ik stel voor dat je per direct stoptmet die negatieve opmerkingen.
Ik hef het glas… …PROOST 😉

Groet,

Jessica

Eduard

Sterke blog. Duidelijk omschreven. Niks mis mee. Top!

Karin Yvonne - Selfmade bv

Vrouwen Power…Goed van opzet,inhoudelijk prima. Ga zo door!!

Kees

Prima blog, duidelijk verhaal! Verhelderend als je (nog) niet bekend bent met SEO. Top!

Freddy

Jessica, je schrijft een blog waarbij je een link probeert te scoren van Emerce omdat Emerce zijn domain autoriteit hoog is. Wanneer andere specialisten aangeven dat dit blog vrij basic is (wat het is) en mensen kritisch reageren schrijf je een reactie “”Daarnaast is er niks mis qua inhoud van deze blog.”.

Om dan nog met anonieme accounts een positieve wending aan het verhaal te geven geeft aan dat dit blog bizar basic is.

Jessica

@ Freddy,

Pardon? Ik heb dit artikel niet zelf geschreven. Ik neem het enkel voor Naomi op, omdat ik het belachelijk vind dat mensen hier zo naar op moeten reageren. Ik geloof dat jij op een nog lager niveau gaat belanden Freddy. Voel je je nu beter met je frustraties nog even online te zetten onder dit artikel? Zielig hoor. Ik zou zeggen. Stop met internetpesten en ga iemand anders publiekelijk te kak zetten Freddy. Of reageer je zelf met een anoniem emailaccount? Dit zegt meer over jou als persoon qua schreeuwerige negativiteit, dan over deze prima artikel. Schaam je.

Sjoerd

Beste Jessica,

Bedankt voor je verhelderende bijdrage. Jammer dat het niet gewaardeerd wordt wanneer er inhoudelijke kritiek wordt geleverd. Kennelijk val je binnen de doelgroep onbekend-met-seo en reageer je daarom zo. Wellicht dat je na een aantal jaren ervaring – met seo voor webshops – tot ander inzicht komt.

Jessica

@ Sjoerd

Het gaat mij meer om de toonzetting van je berichten. En ik heb sterk mijn twijfels over jouw doelstelling. Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken. Ik heb mijn punt gemaakt en ik denk dat de andere lezers dit ook wel in zullen zien.

Sjoerd

Maak er inderdaad maar geen woorden meer vuil aan, straks verslik je je nog ‘Jessica’

Jessica

@ “Sjoerd” Wat een houding. Je hebt het er maar druk mee. Wie wordt de volgende op Emerce die je publiekelijk lastig gaat vallen met jouw ongevraagde mening en vreemde toonzetting? Wat is je doelstelling hiermee trouwens? Ik heb sterk mijn twijfels, want je gaat maar door. Zo professioneel kom je niet over. Dus kijk maar diep in die spiegel. Heel bijzonder dit. Ook dat dit kan op een website zoals Emerce. Gaat het privé of op werk niet goed met je nu je ook mij lastig moet vallen met je negativiteit. Je voelt je nu vast een flinke vent. Chapeau.

Hans

Prima blog!

Dolf

Uitstekende en praktische hand-on tips!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond