-

Vergeet de standaard vacatureadvertenties – en andere tech recuitment tips voor 2020

Developers en andere digitale talenten zijn schaars in de digitale wereld. De marketingbudgetten, expertise en salarissen die grote spelers als Google, Amazon en Facebook bieden aan tech talenten zijn moeilijk te evenaren. Daarnaast kan naamsbekendheid een probleem vormen, vooral voor kleinere startups en bedrijven die voor het eerst een techafdeling neerzetten.

Is dit herkenbaar voor je? Dan is het goede nieuws dat een kleine verandering van je perspectief al kan leiden tot een stroom aan nieuwe sollicitanten. In dit artikel volgen een aantal praktische tips en voorbeelden over employer branding en tech recruitment die wij de afgelopen twintig jaar hebben geleerd. Doe er je voordeel mee en breng in 2020 je tech recruitment naar een hoger niveau.

Vergeet de standaard vacatureadvertenties en zet je huidige kanalen creatief in

Er zijn een aantal zaken die je in de digitale wereld niet kunt negeren wanneer je nieuw talent wilt aantrekken. Het is bijvoorbeeld belangrijk om actief te zijn met zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media, maar een strategie om zoveel mogelijk aandacht te trekken wanneer iedereen al om diezelfde aandacht vecht is op lange termijn niet vol te houden.

Deze campagne van Uncle Grey speelde uitstekend in op een van de interessegebieden van hun doelgroep. Zij sponsorden de beste spelers van Team Fortress 2 om in de game digitale posters te verspreiden voor de promotie hun vacaturepagina voor front-end developers.

Een andere geniale manier om de concurrentie online te slim af te zijn is om je wervingsuitingen te verweven met online tools die je doelgroep gebruikt. Jung von Matt verwees bijvoorbeeld via deze verstopte advertentie op Lipsum.com uiteindelijk meer dan 200.000 designers naar hun vacaturepagina.

Vooral wanneer je software engineers wilt aantrekken is het belangrijk om ze aan te spreken met ongebruikelijke en interessante marketing content, iets waar ze echt hun tijd aan willen spenderen.

Binnen ons team is het oplossen van puzzels door middel van code een van de meest effectieve recruitment tools geworden. Regelmatig zetten wij de Reaktor Hunt op, een digitale speurtocht die erop gericht is om de beste developers ter wereld aan te trekken. Deelnemers aan de game wordt gevraagd om drie problemen op te lossen door middel van code. Dit jaar trekken deelnemers door het Amazonegebied, de Atlantische Oceaan en zelfs Siberië. De uitdagingen zijn zo opgezet dat ze gaandeweg steeds moeilijker en complexer worden. De laatste fasen van het spel zijn zelfs naar industriestandaards ontzettend moeilijk op te lossen. Afgelopen jaar wist slechts twee procent van alle deelnemers de Hunt te voltooien waarna zij direct, zonder een cv of sollicitatiebrief te hoeven versturen, in ons sollicitatietraject instroomden.

Onze ‘Hunts’ zijn geïnspireerd door Bletchley Park, het Britse Wartime code breaking institute dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een legendarische wervingscampagne neerzette. Bletchley Park stelde hun team van cryptologen en codekrakers samen door een bijna onoplosbare kruiswoordpuzzel in de Britse krant The Telegraph te plaatsen. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan de film Imitation Game uit 2014.

Soms gaat ook de liefde van tech talenten door de maag

Meetups zijn bijeenkomsten waar mensen meer leren over een bepaald onderwerp en kunnen socializen met vakgenoten. Deze evenementen worden vaak opgezet door vrijwilligers uit een community en zijn bedoeld voor diezelfde community.

Ook bedrijven als Yandex en Picnic Technologies houden hun eigen meetups en hackathons. Je kunt natuurlijk zelf een meetup organiseren, maar ook een bestaande organisator benaderen en aanbieden om je kantoor beschikbaar te stellen voor een meetup, bier en pizza te sponsoren of iemand van je bedrijf als gastspreker pitchen.

Bezoekers willen tijdens meetups vooral nieuwe vaardigheden leren, andere mensen ontmoeten en hun kennis delen, maar zit niet te wachten op een vacatureaanbod. Zie meetups daarom als daten. Probeer niet de juiste persoon te vinden, maar zorg ervoor dat jij de juiste persoon bent. Wees open, gezellig en geïnteresseerd in de ander, zodat zij geïnteresseerd raken in je bedrijf.

Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Volg dan deze stappen
  1. Vraag aan je tech team welke meetups hen aanspreken en zij regelmatig bezoeken.
  2. Neem contact op met meetup organisatoren en bied je hulp aan in de vorm van bedrijfsruimte, eten en drinken, sprekers en/of sponsoring.
  3. Wees aanwezig op meetups en ga daar het gesprek aan. Probeer er geen sollicitatiegesprekken van te maken, maar laat gewoon een goede indruk achter.

Een aantal van onze favoriete meetups zijn AmsterdamJS, DevOps Amsterdam en The Dutch Clojure meetup.

Wees super transparant over je sollicitatieproces

Door potentiële kandidaten vooraf te vertellen wat zij vóór- en nadat zij de op de knop ‘verstuur sollicitatie’ hebben geklikt mogen verwachten, verlaag je de sollicitatiedrempel en verhoog je hun vertrouwen, waardoor je meer rendement haalt uit je sollicitatiegesprekken.

Bedrijven die vele sollicitaties ontvangen en veel mensen aannemen hebben hun vacaturepagina’s met dit in het achterhoofd ingedeeld. Een mooi praktijkvoorbeeld is Google, dat kandidaten op voorhand tips geeft over hoe ze beter kunnen opvallen tussen de miljoenen sollicitaties die recruiters van Google jaarlijks in hun inbox ontvangen. Booking.com biedt zelfs sollicitatietips en handige instructievideo’s aan. Een ander bedrijf dat ook een vermelding verdient is McKinsey & Company. Zij geven sollicitanten complete praktijkvoorbeelden, interviewvragen en tests, zodat sollicitanten een duidelijk beeld krijgen wat zij tijdens het sollicitatieproces mogen verwachten.

Voor ons was de Relocate to Amsterdam campagne de campagne van het jaar.

Onze groeifilosofie is om zoveel mogelijk ‘Reaktorians’ te vinden. Dit betekent dat de kans groot is dat een groot deel van hen momenteel niet in Nederland woont. Daarom besloten we onze eigen interne ‘relocation guide’ te delen met de wereld, met daarin onder meer handige checklists en links voor expats.

Uiteraard is onze gids ook marketing content en staan er zaken in als ‘maak een afspraak met Eline van HR om je te registreren voor een zorgverzekering zodra je je BSN hebt.’ De gids is echter waardvol voor iedereen die naar Nederland wil verhuizen en wij hebben dan ook inmiddels van veel nieuwe expats positieve reacties ontvangen op de gids.

Mensen solliciteren niet alleen vanwege de technologie maar ook voor de cultuur

Tech talenten gebruiken zeer specifieke zoektermen in hun zoektocht naar een baan. Probeer daarom de juiste termen terug te laten komen in je vacatureadvertenties, bijvoorbeeld als dat voor de vacature van toepassing is termen als JavaScript, Clojure of Kubernetes,.

Nadat een developer de gewenste vacature heeft gevonden en het sollicitatiegesprek is ingepland, wil hij/zij meer weten over je bedrijfscultuur. Breng je bedrijfswaarden, -cultuur, missie en visie evenals (door)groeimogelijkheden goed naar voren, zodat de kans toeneemt dat topkandidaten je aanbod accepteren.

De Code and Theory’s homepage is een goed voorbeeld hoe je de bedrijfswaarden op de juiste manier kunt weerspiegelen. Op deze website vind je vooral content over de bedrijfscultuur en veel minder over gewenste vaardigheden of buzzwords. Een ander goed voorbeeld hoe je een bedrijfscultuur kunt laten terugkomen op vacaturepagina’s is de website van Github. Zij hebben een speciale pagina ingericht voor mensen die op afstand willen werken. Daarop maakt Github duidelijk dat zij dit niet zien als een belemmering maar juist als een kans, door te zeggen dat zij ‘mensen graag laten werken op de plek waar zij zich het gelukkigst voelen.’

Onze ervaring leert dat technisch diepgaande content weliswaar veel developers richting onze website trekt, goed presteert op HackerNews en veelvuldig wordt gedeeld via forums, maar dat onze ‘Letter from Your Future Colleague’ series en andere content over onze bedrijfscultuur voor mensen uiteindelijk een van de belangrijkste redenen is om bij ons te solliciteren.

Ga daarom goed na wat er over je bedrijf wordt gezegd op websites als Glassdoor, waar huidige en voormalige medewerkers volledig anoniem bedrijven kunnen beoordelen, maar ook op Reddit en kijk hoe mensen op meetups reageren wanneer je vertelt voor welk bedrijf je werkt.

Onderliggende behoeften

De sleutel tot employer branding succes is om niet teveel de nadruk te leggen op werk gerelateerde zaken, maar kandidaten te zien als gewone mensen met eigen unieke toekomstdromen, ambities en families. Richt je op de onderliggende behoeften en wensen van mensen, zet storytelling in om de juiste boodschap over te brengen en zorg ervoor dat in alle communicatie de normen en waarden doorklinken die belangrijk zijn voor je bedrijf. Op deze manier haal je het maximale uit je talentpool. Succes in je zoektocht!

Over de auteur: Siru Kallström is head of marketing bij Reaktor

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond