-

De toekomst

Op deze plek heb ik jarenlang mijn meningen gedeeld over innovatie, media, e-commerce en heel veel andere zaken, maar onlangs betrapte ik mezelf erop dat ik in herhaling dreigde te vallen en dus is het tijd om afscheid te nemen.

Bovendien weten jullie inmiddels echt wel dat innoveren alleen maar lukt als je bereid bent risico’s te nemen, dat geen risico’s nemen veel gevaarlijker is dan dat gedoseerd te doen, dat innoveren begint met een goedkoop minimal viable (and loveable) product, dat je pas echt moet gaan investeren als er ‘product-market’ fit is bereikt, dat liniaire televisie een langzame dood aan het sterven is, dat we binnen een paar jaar de eerste fusies tussen noodlijdende streamingdiensten zullen gaan zien, dat contant geld echt gaat verdwijnen, dat de huidige cryptomunten qua ontwikkeling vergelijkbaar zijn met het internet in 1994, dat de Bitcoin in tegenstelling tot de euro echt nooit meer zal verdwijnen, dat autoritair leiderschap nooit meer zal werken, dat je beslissingen data gedreven neemt dat en dat die beslissingen veelal door algoritmes zullen worden genomen, dat machine learning de huidige groei nog eens exponentieel zal versnellen, dat de hele wereld op software zal draaien, dat we daardoor steeds meer gevaar lopen doordat cyber security de hackers niet meer kan bijbenen, dat quantum computers een hele nieuwe dimensie voor ons zullen openen maar dat die extra rekenkracht ook grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, dat diversiteit en duurzaamheid bij elk bedrijf horen, dat er veel sneller dan gedacht meer elektrische auto’s dan brandstofauto’s zullen rondrijden, dat vrachtvluchten in no time geheel autonoom zullen worden uitgevoerd, dat we voor 2050 buiten de dampkring om in een uurtje naar Melbourne vliegen, maar ook in vier uur met een eigentijdse zeppelin milieuvriendelijk naar Londen, dat er dan allang mensen permanent op Mars wonen en dat we een manier hebben gevonden om zonder twintig minuten vertraging met ze te kunnen communiceren, en we tegen die tijd constateren dat het opknippen van wat internetgiganten niets heeft geholpen bij privacybescherming van onze privacy en dat Emerce dan natuurlijk al heel erg lang uitsluitend digitaal te lezen is.

Zo zou ik nog uren door kunnen gaan, maar aan alles komt een eind. Dat neemt echter niet weg dat de beste manier om de toekomst te voorspellen is om ‘m zelf te maken. Tot in de toekomst!

Over de auteur: Ruud Hendriks werkt als innovator, presentator en commissaris. Dit was zijn laatste column voor Emerce.

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#184).

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Gijs Vroom - EMERCE

Dank voor deze mooie afscheidscolumn!
Geheel in stijl. Waarschijnlijk gaan bijna al deze voorspellingen uitkomen.
Ik heb genoten van iedere editie. Nogmaals veel dank…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond