Content Marketing: meer dan blogs
Bloggen is in de afgelopen jaren min of meer synoniem geworden voor content marketing. Maar niet iedereen houdt ervan om kennis op te doen door middel van lezen. En nu we zien dat grote zoekmachines als Google meer rankingwaarde toekennen aan rijke content als video, lijkt een verschuiving op handen. Met het Learning Center.
Learning center
Marcus Sheridan van The Sales Lion ziet het Learning Center als de toekomst van content marketing. Het woord ‘blog’, ook als hoofdcategorie in het menu van je website, is namelijk een beperkte benaming voor de rijkdom aan content die je kunt bieden. Ook doet het geen recht aan de vele mogelijkheden op dit gebied. Het Learning Center is een alternatief: een verzamelplaats voor alle content.
De evolutie van communicatie ‘op hun manier’
Sommige mensen lezen graag blogartikelen. Anderen kijken graag een video, of luisteren liever naar een podcast. Weer anderen gebruiken nemen al deze informatie tot zich of maken hun eigen keuze.
Slimme bedrijven houden rekening met al deze voorkeuren. Op deze manier kunnen zij de sterkste aansluiting vinden bij hun doelgroep. Daarnaast zijn ook deze mogelijkheden te overwegen, zoals webinars, whitepapers of e-books.
Een voorbeeld van een sterk Learning Center: Health Catalyst
Laten we eens kijken naar de website van Health Catalyst, een Amerikaans bedrijf (Utah) dat gespecialiseerd is in data-analyse voor medische zorg en al heel ver is met dit soort informatie.
Bovenaan de website legt Health Catalyst aan de bezoekers van haar website uit hoe ze met een simpele drag-and-drop methode content kunnen bewaren en delen.
Ondanks het feit dat dit bedrijf pas een jaar bezig is met content marketing, is hun ontwikkeling op dit vlak wel indrukwekkend. Hierbij is het leiderschap van senior VP Paul Horstmeier van groot belang geweest.
Hieronder de Learning Center pagina van Health Catalyst, waarop je duidelijk kunt zien hoe alle verschillende vormen van content worden uitgelicht:
Of de bezoeker content wil bekijken, lezen, of beluisteren: het Learning Center geeft hem de mogelijkheid om informatie op te doen op de manier die hem het beste ligt.
Health Catalyst is een klant van Marcus Sheridan, en die geeft op zijn blog aan dat het bedrijf al flink wat rendement heeft behaald met deze aanpak. Health Catalyst wordt gezien als een leider in hun sector, ondanks de forse concurrentie.
Het Learning Center the next big thing?
Rijke content wordt steeds belangrijker in online marketing. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets als een Learning Center voor B2B bedrijven een mooie manier zou kunnen zijn om hun kennis over het vakgebied en informatie over hun dienstverlening in verschillende vormen met hun doelgroep te delen. B2C bedrijven kunnen zo consumenten informeren over zaken als hun (natuurlijk ecologisch en maatschappelijk verantwoorde) bedrijfsvoering, en hun andere maatschappelijke activiteiten.
Ik hoor graag van mijn lezers: zijn Learning Centers of iets van dergelijke aard inderdaad de vervangers van de bekende blogs?
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Coen Koppen
Goed artikel Erwin,
En je hebt met Marcus een belangrijk punt aangehaald: het helpen van klanten met vinden van belangrijke informatie in hun markt en dit overzichtelijk bij elkaar brengen. Het learning centre wordt in Amerika ook wel eens een Content Hub genoemd. En dit overstijgt inderdaad het bedrijfsblog. Hier komen verschillende vormen van content bij elkaar die overzicht en inspiratie zou moeten bieden op jouw niche of sector.
Goede voorbeelden hiervan zijn CIO.com van Adobe en Gewoon over Geld van kredietverstrekker Freo: http://curation.nl/hoe-kredietverstrekker-freo-met-content-hub-gewoon-geld-marketing-bedrijft/
Michiel
Leuk artikel. Ik vind het interessant dat learning centers een mogelijkheid geven om waardevolle content aandacht te blijven geven, waar deze content bij een blog mogelijk wegvalt. Ik verwacht wel dat een dergelijk onderdeel een blog niet zal vervangen omdat dit nog geschikt zou zijn voor nieuwswaardige content of content die in ieder geval maar ‘tijdelijk’ interessant is.
Mammoetmarketing
Goed artikel,
Ik denk overigens dat bloggen niet perse als synoniem voor content marketing word gezien (Misschien zit ik fout) maar denk meer dat bloggen gewoon de makkelijkste vorm van content marketing creëren is. Iedereen kan het namelijk en het heeft wel degelijk invloed.