-

De vijf eigenschappen van een Design Sprint Decider

Een Design Sprint doe je niet in je eentje. Je hebt een kern-team van zo’n vijf tot zes mensen. In deze serie deel ik de karakteristieken van de drie rollen in een Design Sprint team: de decider, prototypers en facilitator.

Ben jij benoemd tot ‘decider’ in de volgende Design Sprint? Dan heb je een grote verantwoordelijkheid gekregen voor die week! Tijdens een Design Sprint kijkt het team vaak naar de decider om de richting te bepalen en om moeilijke keuzes te maken. Wat maakt iemand een goede decider? Je zou de decider dus kunnen zien als een soort product owner. Ik deel graag de vijf eigenschappen die een decider tot een goede decider maken.

Jij gelooft in de sprint

Als jij niet kunt uitleggen waarom je een Design Sprint gaat doen en welke challenge je die week probeert op te lossen, dan kun je beter nog geen Design Sprint doen. Jij moet als decider goed weten welke problemen er spelen en welke problemen de hoogste prioriteit hebben. Jij kent het probleem van binnen en van buiten. Je hebt een duidelijke visie en hebt goede criteria waar een oplossing voor een bestaand of nieuw product aan moet voldoen. Zolang jij gelooft in de sprint, is het ook veel gemakkelijker andere mensen mee te krijgen om daadwerkelijk een Design Sprint te gaan doen.

Elke activiteit van de Design Sprint is zo opgebouwd dat er keuzes gemaakt worden. Hierbij is het ook belangrijk dat jij de keuzes mag maken vanuit de organisatie. Het team geeft je advies in de adviesronde, op basis daarvan kun jij de uiteindelijke keuze maken. Stroomt je keuze niet met het advies van het team? Dat is ook oké. Leg het team uit waarom je een keuze maakt en dat dit het moment is om die gekozen richting te testen. Jij bent deze week de baas, jij moet de keuzes kunnen verantwoorden naar je stakeholders.

Jij hebt het vertrouwen vanuit de organisatie

Vanuit je organisatie moet je voldoende draagvlak hebben: de stakeholders en bijvoorbeeld je manager moeten je de touwtjes in handen geven. Als je het vertrouwen hebt van de mensen die je uiteindelijk moet overtuigen, is het veel gemakkelijker om keuzes te maken. Drink een kop koffie met je stakeholders. Ook de mensen die een sterke andere mening hebben, de zogeheten “troublemakers”. Vertel alvast wat je tijdens de sprint gaat doen:

  • Waar ga je op focussen?
  • Wat zijn voor de stakeholders belangrijke focuspunten?
  • Welke onderzoeken en rapportages moet je volgens hun echt nog even doornemen?

De Design Sprint biedt verschillende mogelijkheden om stakeholders te betrekken bij het proces. Nodig ze bijvoorbeeld uit als expert, maar ook voor de testdag en de eindpresentatie. Zo zijn ze altijd betrokken bij het proces.

Jij gebruikt de kennis uit je team.

Een sprint doe je niet in je eentje. Je hebt als het goed is zo’n vijf a zes mensen uitgenodigd om deel te nemen aan de sprint. Een Design Sprint team bestaat uit een decider, facilitator en verschillende specialisten. Wij noemen deze mensen de prototypers, omdat ze allemaal bijdragen aan het prototype. Vaak lopen de functies van deze mensen uiteen. Zo wil je iemand hebben die dicht bij de klanten staat, bijvoorbeeld iemand van de klantenservice of sales. Waar lopen je klanten bij een bestaand product tegenaan? Nodig iemand uit die veel weet van de technische kant van een product, hoe werkt het nou precies? Vraag iemand die veel weet van de tone of voice, hoe moet je je klanten aanspreken? En natuurlijk iemand die het product kan ontwerpen, zodat je op de testdag een realistisch prototype kunt laten zien.

Zorg ervoor dat je mensen uitnodigt die veel van het onderwerp afweten en ideeën hebben over de oplossing voor de uitdaging waar je voor staat. Het is goed als dit uiteenlopende ideeën zijn, dat is juist interessant voor tijdens de sprint!

Jij bent niet bang om hulp te vragen

We verwachten niet dat jij alles weet. Als decider ben je niet bang om hulp te vragen aan het team. Vraag hulp van de facilitator en het team als je het moeilijk vindt om een beslissing te nemen. Het team zal het helemaal begrijpen! Onthoud wel dat het een experiment is en wees niet bang om een hele verkeerde keuze te maken. Als uit de gebruikerstest van de laatste dag blijkt dat een oplossing niet werkt, dan is dat

ook een goede uitkomst. Je bespaart hier niet alleen veel tijd, geld en moeite mee, het team weet nu wat er wel en niet werkt en ook waarom.

Jij durft risico’s te nemen

Je hebt waarschijnlijk al een idee over hoe je ideale oplossing eruit zal zien, maar staat ook open voor andere (niet voor de hand liggende) oplossingen. Het is zonde om af te haken en voor een oplossing te gaan waarvan iedereen weet dat het gaat werken. Een Design Sprint is ideaal om nieuwe richtingen uit te testen. Dus heb je een idee voor dat stipje op de horizon, maar weet je niet zeker of het helemaal haalbaar is? Test het dan alsnog. Als het werkt, kun je het altijd terugbrengen naar een MVP en van daaruit gaan ontwikkelen. Blijkt uit de testdag dat het niet werkt? Dan kun je altijd een iteratiesprint doen om een andere richting uit te werken.

Nu weet je hoe je de beste decider kan zijn tijdens een Design Sprint. Heb je nog aanvullingen op onze eigenschappen van een goede decider? Deel ze met ons. Veel plezier tijdens je volgende sprint! 

Over de auteur: Caya Kempe is interactie ontwerper bij Hike One, een design agency dat digitale producten ontwerpt. Hiervoor houdt ze zich bezig met het opzetten en uitvoeren van ontwerptrajecten om samen met de klant en eindgebruiker tot een goed product of service te komen. De Design Sprint is daarin een methode die vaak gebruikt wordt om ideeën te valideren.

Volg Emerce

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Of word lid en ontvang Emerce magazine inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en profiteer van ons ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond