-

De winnaars van morgen

Bedrijven geven digital natives te weinig ruimte. Dat is slecht voor de werknemer en de onderneming zelf.

Tegenwoordig hebben new hires meer kennis van sommige bedrijfskritische processen dan het zittende management. De Always On-generatie, die is opgegroeid met de vanzelfsprekendheid van de digitale mogelijkheden en het bijbehorende verandertempo, is daarmee geen bedreiging, maar een zegen voor uw onderneming.

Helaas zijn er nog genoeg ‘managers’ die nieuwe medewerkers nog steeds een rondje bedrijf laten doen. Kunnen de nieuwelingen zien ‘hoe het hoort’, is de gedachte. Die tijd ligt echt achter ons. Nieuwkomers verliezen niet alleen hun aandacht, spontaniteit en frisse blik, maar u ook een momentum om te vernieuwen en uw concurrentievermogen te versterken.

Zilvervloot
Voor mij als ondernemer en investeerder zijn vernieuwing en vooruitgang dagelijkse speerpunten. Laatst kreeg ik van een nieuwe medewerker nog een plan  om een bepaald proces anders aan te pakken. Daar hou ik van. De medewerker was echter een beetje overrompeld toen ik zei: ‘Doe het vooral op jouw manier.’ Wil je als off- of online bedrijf namelijk groeien dan moet je de ander vertrouwen geven en durven loslaten.
Ondanks de kansen die de digitale generatie biedt, moeten ze ook zeker nog veel leren. In hun businessplannen staren ze zich namelijk maar al te vaak blind op succesverhalen van andere startups, zonder eigenlijk goed te begrijpen waar het succes nou echt vandaan kwam. Daarnaast is het bedrijfsbeeld bij deze groep ook altijd hetzelfde: eerste jaar aanloopverliezen, tweede jaar break even en in het derde jaar komt de zilvervloot binnenvaren… Was dat maar waar.

Winnaars
De digital natives zijn dus zeker niet heilig, maar hebben wel het DNA die bestaande bedrijven nodig hebben. Ondernemers die dit onderkennen en toepassen, zijn de winnaars van morgen. Dwing jezelf daarom om deze generatie een belangrijke rol te geven binnen je bedrijf en luister aandachtig naar wat ze te zeggen hebben. Zij voelen de wereld van morgen vaak beter aan dan u denkt.
Ga dus vanaf nu de dialoog aan en durf een vrije stroom van informatie binnen uw onderneming te creëren. Dan kun je niet alleen van elkaar leren en starten met vernieuwing, maar ook – niet onbelangrijk – snelheid maken. Laat het pluche voor wat het is en gooi het roer om. Nu kan het nog.

Dit artikel is eerder verschenen in het oktobernummer van Emerce magazine #116

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond