-

Workshop: haal meer uit je data op marketplaces

De aandacht voor marketplaces is groot, mede door de potentie van platformen als Amazon en bol.com. Zonder goed doordachte en berekende strategie, behaal je echter geen succes. Hoe stel je die op en hoe haal je meer uit je data? 

1. Weet je waarom marketplaces een centrale rol gaan innemen?

Ja: Onder andere ING denkt dat de Nederlandse markt voor online non-food-verkopen in 2025 wordt gedomineerd door één à twee platformen, zoals Amazon, Alibaba of bol.com. 

Nee: Tegen het jaar 2025 zal 30 tot 40 procent van alle online verkopen via die platformen gaan. In Nederland is de markt nog relatief open, maar daar kan verandering in komen. Die verschuiving is enorm, want in plaats van b2b kunnen fabrikanten hun producten direct aanbieden aan de klant in plaats van een winkel als tussenpersoon. En dat vraagt om een nieuwe strategie, namelijk de klant centraal stellen.

2. Ik kan dus eigenlijk niet anders?

Ja: Natuurlijk stuur je consumenten liever naar je eigen winkel, maar de realiteit is anders: 53 % van de online shoppers begint zijn zoekactie op een marketplace.

Nee: Zoeken op marketplace is inmiddels een enorme concurrent voor het oriënteren via Google of andere zoekmachines. Aanwezig zijn op een marketplace vergroot dus de kansen op gebied van traffic en brand exposure. Maar daarvoor heb je natuurlijk de juiste data nodig om jouw campagnes te optimaliseren. Gelukkig geven platformen steeds vaker relevante data aan je terug. Lees meer: bit.ly/2kpwxDP.

3. Weet je hoe de je juiste marketplace kiest?

Ja: Er zijn verschillende soorten marketplaces: horizontals, verticals, B2B, B2C, C2C, open (Amazon) en gesloten (La Redoute). Er is altijd wel een die bij jouw bedrijf past.

Nee: Kijk welke het beste passen bij het aanbod van de webshop, maar kijk ook welke aanbieders er al aanwezig zijn. Doe een zoekopdracht bij de verschillende aanbieders en kom er zo achter wat er wordt aangeboden en of jouw producten daartussen passen. Vervolgens kun je een selectie maken van marketplaces en testen wat een specifieke aanbieder jouw bedrijf kan opleveren. Een niche werkt altijd beter. Bied je aan wat anderen ook doen? Zorg dat je snel kan schakelen op prijs of op extra informatie voor de klant. 

4. Weet je welke data je dan terug krijgt? 

Ja: De data achter marketplaces is een lange tijd een geheimzinnige black box geweest, maar tegenwoordig krijg je steeds meer terug.

Nee: Je weet natuurlijk altijd wie er bij jou besteld heeft, je kan dat vergelijken met klantdata uit je eigen systeem en dan vergelijken of het een terugkerende klant is. Amazon heeft brand analytics open gesteld, daar kan je als merk dieper inzoomen op demografische gegevens. Amazon is niet uniek maar wel het verst. Bol.com zet er stappen in. Je krijgt conversie en traffic-data op productniveau. Heb je veel bezoek maar weinig conversie, pas dan je strategie aan.

5. Hoe je de juiste koppeling met de marketplace maakt?

Ja: Professionele partijen maken gebruik van integrators zoals ChannelEngine aanbiedt. Je werkt normaal met drie feeds: orders, offer-feed, contentfeed. Dat kan handmatig, maar dat is moeilijk opschalen.

Nee: Voor data-analyse zijn verschillende tools beschikbaar. Met tools als ProductsUp, DataFeedwatch, Channeladvisor of Channable kun je vanuit  jouw PIM content eenvoudig uploaden en analyseren of alle benodigde elementen zijn gevuld. Tools die je kunnen helpen om het algoritme te begrijpen zijn Clavis Insight , Profitero of Brandview. Zie wat je zoekpositie en -aandeel is op relevante zoektermen. Kijk vervolgens wat er gebeurt als je je levertijd aanpast, een lagere prijs biedt, reviews genereert of andere keywords gebruikt.

6. Hoe je die data dan te gelde kan maken?

Ja: Naast het boosten van organisch verkeer door middel van content en data kun je ook gebruikmaken van betaalde opties. Er zijn talloze mogelijkheden voor betere zichtbaarheid.

Nee: In feite geeft adverteren op marketplaces dezelfde mogelijkheden als Google Adwords of Shopping:  adverteren op marktplaatsen maakt je dan ook zichtbaar in getargete categorieën. Het goed besturen hiervan en investeren in meer zichtbaarheid betaalt zich dubbel en dwars terug. Zowel Amazon als bol.com maken gebruik van een self-service model, waarmee je zelf controle hebt over je ads en je inzicht krijgt in de data om bij te sturen. 

7. Weet je wat je dan kan meten en hoe je inzicht krijgt?

Ja: Je krijgt inzicht in KPI’s zoals impressies, clicks, ctr en conversie. Bereken daarmee je Return on Advertising Spend of Advertising Cost of Sale. En reken door naar een Cost per Order.

Nee: Maak meerdere campagnes aan voor dezelfde producten om je relevantie en zichtbaarheid te verhogen. Meet vervolgens het bereik en de conversie van je campagne. Resultaten binnen? Op basis daarvan kan je meteen ingrijpen. Is je productinformatie niet te technisch en wel voldoende toegeschreven aan de gebruiker? Of heb je wel de juiste of en voldoende afbeeldingen gebruikt? Test ook verschillende productcategorieën, titels en teksten. Wil je meer tips? bit.ly/2SbkU2e.

8. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Mooi, want je kan niet om marketplaces heen nu de markt zich steeds meer richting een platformeconomie ontwikkelt. Zorg dat je erop voorbereid bent!

Nee: De potentiële data die je uit marketplaces kunt halen, is bijzonder waardevol. Het hebben van een goede strategie in je online retailstrategie kan dan ook van enorme waarde zijn. Wel heeft het grote impact op je organisatie. Organiseer je teams op de juiste manier: zorg voor de juiste content, paid marketing en dataspecialisten om een schat aan informatie in te winnen en je krijgt te maken met een nieuw serieus kanaal in je bedrijf.

Door Paul Schram met input van Emile Valkestijn (Head of Marketplaces bij 10XCREW)

*) Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#173). Hier vind je alle voordelen van het Emerce-lidmaatschap. zoals korting op onze events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond