-

Amper vier procent van Nederlandse bedrijven volledig klaar om AI in te zetten

Slechts vier procent van de Nederlandse organisaties is volledig voorbereid op het gebruik van AI-technologieën. Dat blijkt uit ‘Cisco’s AI Readiness Index’, waarvoor meer dan 8.000 bedrijven in de wereld zijn ondervraagd, waarvan 159 uit Nederland.

Met de index brengt Cisco de adoptie en de impact van AI in kaart van zowel bedrijven als ons dagelijks leven, waarbij het rapport een aantal significante tekortkomingen bij bedrijven blootlegt. Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven geeft toe zich ernstige zorgen te maken over de impact op hun bedrijf als ze niet binnen het komende jaar in actie komen.

Hoewel 75 procent van de respondenten verwacht dat AI een aanzienlijke impact zal hebben op hun bedrijfsvoering, brengt het ook nieuwe vraagstukken met zich mee, met name op het gebied van data privacy en cybersecurity. De beschikbaarheid van data is cruciaal voor een optimaal gebruik van AI. Bijna negentig procent (89 procent) van de Nederlandse respondenten erkent dat deze data te verspreid zijn binnen hun organisatie.

Nederland loopt met AI achterop in Europa

Naast de vier procent volledig voorbereide ‘pacesetters’ in Nederland, tellen we ook 18 procent ‘chasers’, die grotendeels voorbereid zijn op een toekomst met AI. Dit betekent dat minder dan een kwart van de bedrijven in Nederland klaar is voor AI. Zeven op de tien (69 procent) zijn als ‘followers’ onvoldoende voorbereid, terwijl negen procent (‘laggards’) nog helemaal niet is voorbereid.

In vergelijking hiermee is Zweden, dat net als Nederland vaak in de top vijf van digitaliseringsranglijsten staat, veel beter gepositioneerd. Bijna de helft van de bedrijven in Zweden is klaar voor AI. 22 procent is volledig gereed, nog eens 22 procent grotendeels. Slechts drie procent staat pas aan het begin.

Een grote meerderheid werkt aan een AI-strategie

Positief is wel dat Nederlandse bedrijven maatregelen nemen om zich voor te bereiden op een AI-gerichte toekomst. In Nederland heeft 83 procent van de bedrijven al een AI-strategie uitgewerkt of is daarmee bezig. Meer dan de helft (56 procent) zegt dat hun organisatie bereid is om AI snel te omarmen.

Hoewel het zorgwekkend is dat bijna alle ondervraagde Nederlandse bedrijven aangeven nog niet klaar te zijn voor AI, is het geruststellend dat er wel bewustwording is: ruim negentig procent geeft aan dat de nood voor AI in hun organisatie in de afgelopen zes maanden dringender is geworden. Ze zijn van mening dat het ontbreken van een AI-strategie binnen een jaar nadelige kan gevolgen, bijvoorbeeld voor het beheren van de IT-infrastructuur of cybersecurity. We merken dan ook dat AI stilaan op de agenda van het topmanagement komt. Maar als Nederland zijn voorsprong in digitalisering wil behouden en op economisch vlak wil floreren, is er een heel snelle inhaalbeweging nodig op dit gebied.

Ook de infrastructuur van Nederlandse bedrijven staat nog niet volledig klaar voor AI. Slechts 26 procent beschouwt hun infrastructuur als zeer schaalbaar voor krachtige AI-workloads. De meerderheid van de respondenten (68 procent) geeft aan dat ze beperkte of helemaal geen schaalbaarheid hebben om AI efficiënt te laten functioneren. Een op de drie Nederlandse bedrijven (34 procent) heeft zijn datastrategie niet op orde, met een te grote fragmentatie van gegevens als gevolg.

Nieuwe digitale kloof

Er is in ons land ook werk aan de winkel als het gaat om het opleiden van AI-talent. In slechts vier procent van onze bedrijven zijn alle vaardigheden aanwezig om van AI een succes te maken. Hiermee staat Nederland onderaan de lijst van de negen onderzochte Europese landen. Aan de andere kant staat Nederland bovenaan de lijst met vijftien procent van de bedrijven waar helemaal geen AI-vaardigheden aanwezig zijn.

De behoefte aan die AI-vaardigheden legt een nieuwe digitale kloof bloot. Ruim zeventig procent van bedrijfsleiders staat open voor AI in hun bedrijf, terwijl 40 procent van de middenmanagers dat minder of helemaal niet is. Iets minder dan helft (47 procent) van de organisaties zegt dat hun werknemers niet helemaal bereid zijn om AI toe te passen of zelfs absolute weerstand bieden. Hoewel 74 procent van de respondenten zegt te hebben geïnvesteerd in het bijscholen van bestaande werknemers, heeft 25 procent twijfels over de beschikbaarheid van voldoende talent om dit te doen.

Over de auteur: Edwin Prinsen is Managing Director bij Cisco

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond