-

Apps: minder gamen, meer shoppen

Shopping-apps lijken de strijd om de aandacht van smartphone-gebruikers te winnen. Het afgelopen jaar steeg het gebruik ervan namelijk met 54 procent. Ook de categorieën muziek, media & entertainment (43 procent) en business & finance (33 procent) laten groei zien.

Anders is dat bij sport (-8 procent), games (-16 procent) en lifestyle (-40 procent). Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek door Flurry Analytics. In totaal groeide het gebruik (gemeten in appsessies) van mobiele apps met 6 procent in 2017, in vergelijking met 11 procent in 2016.

Minder sessies maar langere speeltijd

Games blijven met afstand de meest gedownloade app-categorie wereldwijd. Voor zowel Android- als iOS-appstores. Maar het gebruik ervan nam wel sterk af in 2017. Tenminste, als gekeken wordt naar het aantal game-sessies.

Gamers starten beduidend minder sessies. Maar de speeltijd neemt daarentegen wel toe. De verklaring? Het is waarschijnlijk dat gebruikers meer games downloaden, maar er minder bespelen.

Van desktop naar mobiel

Shopping apps weten wel meer consumenten dan ooit voor een sessie te strikken. Deze categorie werd in 2017 wereldwijd maar liefst 54 procent meer gebruikt. Consumenten lijken voor hun aankopen nu echt de shift te maken van desktop naar mobiele apps. En hun aanvankelijke bedenkingen opzij te zetten. Dit komt mede door smart design-functionaliteiten zoals niet meer in hoeven te loggen voor elke nieuwe sessie of digitale betaalmogelijkheden, aldus Flurry.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#164).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond