Big Data bezorgt bedrijven grote kopzorgen
De impact van Big Data is enorm. 90 procent van alle data ter wereld is de afgelopen twee jaar gecreëerd. Data is big en data is fast. Wie succesvol wil zijn, moet de mogelijkheden van big data omarmen. Voor het te laat is.
Zo zegt tweederde van de bedrijven wereldwijd (65 procent) dat niet tijdig starten met de inbedding van Big Data analytics in hun bedrijfsvoering de concurrentiepositie ernstig kan schaden. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini in samenwerking met EMC Corporation. Meer dan duizend bestuurders en beslissers in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië Pacific werden geïnterviewd.
Wat blijkt? Bedrijven wereldwijd snappen de urgentie van Big Data. Maar momenteel is slechts 50 procent ook daadwerkelijk bezig met de implementatie van Big Data technologieën of maakt er al gebruik van. Wel is daarnaast 21 procent van de bedrijven van plan dit de komende twaalf maanden in te gaan zetten. Vooral beperkingen in het IT-proces blijken een belemmering te vormen om snel inzicht in data te kunnen geven. 52 procent loopt hier tegenaan.
Aantrekkelijke vestigingsplek als big data hub
Ook Nederlandse bedrijven blijken traag in de adoptie van Big Data in hun bedrijfsvoering. Uitzondering zijn een aantal innovatieve spelers uit de zware industrie en retailsector. Wel blijkt Nederland als land voor andere Europese bedrijven juist een zeer aantrekkelijke vestigingsplek als Big Data hub. Dit aantrekkelijke vestigingsklimaat is te danken aan goede juridische bescherming, een goede infrastructuur en aanwezigheid van technologische kennis en expertise.
Concurrentie van nieuwe bedrijven
Maar liefst 64 procent van de bedrijven wereldwijd zegt dat Big Data de traditionele zakelijke grenzen verlegt. Het maakt het voor nieuwe bedrijven makkelijker om toe te treden tot bestaande markten. Meer dan een kwart (27 procent) zegt al concurrentie van nieuwe partijen te hebben. En 53 procent verwacht in de nabije toekomst concurrentie door startups met Big Data ingepast in hun bedrijfsvoering.
De data die een bedrijf bezit, bepaalt voor een groot deel de marktwaarde van het bedrijf. Dat is althans de mening van 58 procent van de bedrijven. Maar ook bestuurders onderkennen dit: 32 procent van hen wil de verantwoordelijkheid voor datamanagement dan ook in de hoogste bestuurslaag van het bedrijf waarborgen.
Meer highlights:
- Investeringen in Big Data zullen de komende drie jaar het totaal van alle uitgaven in het verleden overtreffen, denkt 54 procent.
- 61 procent van de bedrijven zegt dat Big Data de drijvende kracht achter winstgroei zal zijn.
- De behoefte aan het verkrijgen van data-inzicht in realtime is het grootst, volgens 77 procent.
- 43 procent van de organisaties heeft big data capaciteit in huis of is bezig met een herstructurering.
Het volledige rapport Big & Fast Data van Capgemini en EMC Corporation is hier te downloaden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond