-

Click & collect populair

Click & collect lijkt een geslaagde formule, in elk geval in Engeland. Een in vijf consumenten haalt zijn online bestellingen op in de winkel, althans bij die retailers die meerdere kanalen benutten.

De jongste gegevens komen van IT-advieskantoor Capgemini en Interactive Media in Retail Group (IMRG). Uit hun gezamenlijk onderzoek blijkt dat halen sinds begin dit jaar in populariteit is toegenomen. Daarbij zijn honderd Britse etailers ondervraagd, waaronder Boots, Tesco, John Lewis en eBay.

Volgens de onderzoekers willen consumenten meer flexibiliteit. Aan huis bezorgen levert vaak nog problemen op.

Volgens Tina Spooner van IMRG is de verwachting dat eind volgend jaar een kwart de bestellingen bij de winkels gaat ophalen. De cijfers zouden dit jaar echter nog hoger kunnen uitvallen, want men verwacht een recordverkoop met kerst van 10,8 miljard pond.

Voor bedrijven die geen winkel hebben is uitwijk naar ophaalkluizen mogelijk. Het Britse ByBox heeft inmiddels een netwerk van 500 ophaalpunten.

Winkelketen Argos, gespecialiseerd in huishoudelijke producten, kondigde een dezer dagen zelfs een volledige Click & Collect strategie aan, waarbij de ruim zevenhonderd winkels als ophaalpunten fungeren. Daarnaast zijn zes winkels verbouwd tot digitale showrooms, waaronder die in Londense Old Street. De gelamineerde catalogus met potlood is er vervangen door iPad tablets en nieuwe artikelen worden op grote schermen getoond. Wel is een beperkt aantal producten achter glas gezet en met Dyson (stofzuigers) en Samsung worden met enige regelmatig speciale winkelevenementen georganiseerd.

Al bijna de helft van de bestellingen bij Argos wordt online gedaan. Die kunnen vaak binnen een dag worden opgepikt. Om de artikelen snel te kunnen bezorgen, fungeert een grotere winkel als opslagplaats voor kleinere winkels. Dat concept wordt volgend jaar in heel Groot-Brittannië uitgerold.

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond