-

Consument betaalt liever achteraf

Hoewel direct afrekenen via iDEAL de voorkeur blijft genieten, wil meer dan de helft van de consumenten liever een product eerst in huis hebben. 53 procent van de shoppers betaalt namelijk graag achteraf.

Slechts 32 procent van de online retailers biedt die mogelijkheid echter. Dat blijkt uit onderzoek naar omnichannel fulfilment door Deloitte.

Betalen voor same day-delivery

De consument gaat voor gemak. En als er extra eisen zijn, is men best bereid daarvoor te betalen. Voor same day-delivery bijvoorbeeld. 60 procent wil daar wel voor betalen, mocht het nodig zijn. Hoeveel? 4,30 euro gemiddeld.

Ook het veranderen van de bezorglocatie als de chauffeur al onderweg is, kan handig zijn. 30 procent zegt daar wel 4,10 euro extra voor te willen betalen. Het verkleinen van de tijdsinterval waarbinnen de koerier denkt aan te bellen is ten slotte goed voor gemiddeld 3,70 euro.

Goedkope verzending nog steeds belangrijk

Maar bedenk wel dat de kosten voor de meeste consumenten het allerbelangrijkst zijn in online aankopen. Zo moeten retailers naast extra, eventueel betaalde services als same day-delivery ook altijd de standaard goedkope verzendoptie bieden.

Goedkope verzending wordt door consumenten voor een standaard bestelling maar liefst drie keer belangrijker gevonden dan snelheid. De bezorglocatie is vier keer minder belangrijk en het aantal dagen retourrecht is zelfs twaalf keer minder belangrijk dan goedkope verzending.

Retourkanaal uitbuiten

Retailers die meer verkoop willen genereren – en wie wil dat nu niet – zouden ook eens kunnen kijken naar het retourkanaal. In sommige situaties is al duidelijk dat de consument sowieso zal retourneren. Bijvoorbeeld als van een artikel meerdere maten besteld zijn.

Je kunt er dan aan denken producten mee te sturen die, gebaseerd op consumentenanalyse, misschien wel passen bij deze klant. De ontvanger kan er dan voor kiezen het item te houden en te betalen, of het mee terug te sturen.

51 procent van de consumenten staat hier niet negatief tegenover. Maar dat betekent ook dat 49 procent er wel iets op tegen heeft om op deze manier producten te ontvangen. Deloitte stelt daarom de volgende optie voor: geef klanten de keuze om deze service wel of niet te ontvangen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#158).

Het volledige Deloitte-rapport Think big, start small, connect now: Omnichannel fulfilment is hier gratis aan te vragen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Achteraf Betalen

Onderzoek wat een inkoppertje is natuurlijk. Al lang bekend dat dit meer vertrouwen geeft aan de klant. Dat maar 32% het aanbiedt vind ik een kwalijke zaak, aangezien het wettelijk verplicht is een achteraf betaal methode aan te bieden.

Berend Ruys - Fashion124

Wij hebben recent ook een onderzoek gedaan naar partners die Klarna of Afterpay zijn gaan gebruiken. Deze webshops zagen een conversiestijging van 3% tot 6%, op best aanzienlijke aantallen.

Carla - Klarna winkels

Wij accepteren sinds de start van de corona crisis ook Klarna en Afterpay. De stijging die we bij andere betaalmethodes zien is gigantisch geweest, het is voor ons daarom lastig te zeggen of Klarna nu echt een bijdrage levert aan de conversie of dat de consument ook zonder die betaalmethodes had gekocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond