-

Cyber security: 160 miljoen euro te winnen

Veiligheid en privacy blijven de belangrijkste redenen om nooit online aankopen te doen. Meer dan een miljoen Nederlands laat webshops om die reden links liggen. Als echter 20 procent van hen overgehaald wordt om dit toch te doen – bijvoorbeeld door meer te investeren in security – zal dat maar liefst 160 miljoen euro per jaar opleveren.

Dit becijferde KPMG. Jaarlijks komen 2,5 miljoen mensen in aanraking met cybercrime. Dat is bijna 15 procent van de Nederlandse bevolking. De kans op diefstal online is 10,6 keer zo groot als bij fysiek winkelen. Toch besteden consumenten nauwelijks geld aan het voorkomen van cybercrime.

Investeren in cyber security

Datzelfde geldt voor de detailhandel die jaarlijks 10 tot 15 miljoen euro investeert in cyber security. Dat is opvallend want als we de online veiligheid met een kwart zouden verbeteren, zou dit consumenten bijna 40 miljoen euro schade per jaar schelen, aldus KPMG.

De kans op cybercrime is aanwezig, maar het gemiddelde schadebedrag voor consumenten daalt wel al jaren. Was dit 12 jaar geleden nog rond de 400 euro, inmiddels is dit 65 euro. De totale impact neemt daarmee dus af.

Online winkelen levert tijdswinst op

Maar KPMG becijferde nog meer interessante ecommerce-weetjes. Zo is tijdswinst een belangrijke reden om thuis te winkelen. De consument verliest geen tijd aan de reis van en naar de winkel en het doen van de aankopen zelf.

Of dit klopt? Jazeker, schrijft KMPG. Het bezorgen van een pakket kost gemiddeld 2,74 minuten, terwijl een aankoop in een fysieke winkel 13,63 minuten zou kosten. In aflevertijd is online shoppen dan ook maar liefst vier keer zo efficiënt.

Milieueffect van online shoppen valt tegen

Ook de milieueffecten van online shoppen werden onderzocht. Maar dat levert helaas minder jubelende cijfers op. Als er alleen nog online geshopt zou worden, levert dat een besparing op van 450.000 kilogram CO2 per jaar. Wat gelijk staat aan 40.000 euro aan maatschappelijke kosten.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#161).

Het volledige onderzoek van KPMG is hier te downloaden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond