-

Nationaal e-mail onderzoek 2015: e-mail onmisbaar voor e-business

In 2015 zullen de online aankopen in Nederland zo’n 16,5 miljard euro bedragen, verwacht de Thuiswinkel.org. Dit is een stijging ten opzichte van 2014 met ruim 18 procent. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015, dat op 8 oktober is gelanceerd, maakt duidelijk dat e-mail in deze groeimarkt een belangrijke positie inneemt. Gemiddeld 72 procent van de Nederlanders laat zich door een reclamemail verleiden tot een online aankoop. E-mail is simpelweg onmisbaar voor de groeiende e-business.

Alle leeftijden laten zich verleiden door reclamemails

En deze verleidingskracht van e-mail geldt voor alle leeftijden. Het is niet zo dat Facebook en WhatsApp onder jonge Nederlanders beter scoren als aanjager voor online aankopen. Ons online koopgedrag wordt niet getriggerd door reclameberichten op social media; wel door reclameberichten via e-mail. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015:

Schermafbeelding 2015-10-07 om 10.21.15

Zeker onder volwassen Nederlanders is een commercieel e-mailbericht een goede aanjager voor online aankopen. De zogenaamde conversie-attributie van e-mail is heel hoog.

E-mail verleidt de Nederlander regelmatig tot online aankopen

En het blijft niet bij één aankoop. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 vroeg ook naar het aantal keren dat Nederlanders online iets aanschaffen en wat blijkt: 37 procent kruist 2-5 aankopen aan, 13 procent komt uit op 6-10 aankopen en zelfs 7 procent laat zich meer dan 10 keer verleiden tot een online aankoop.

Dat betekent dat meer dan de helft van de Nederlanders zich vaker dan één keer laat verleiden tot een aankoop naar aanleiding van een commercieel bericht.

Schermafbeelding 2015-10-07 om 10.21.25

Uitgelicht: de ‘zilveren economie’

In het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 zijn alle antwoorden ook te specificeren naar leeftijd. En het is verleidelijk om te achterhalen welke leeftijdsgroepen verantwoordelijk zijn voor het antwoord ‘meer dan 10 keer online iets aangeschaft’. Wie zijn in 2015 de ‘heavy users’?

Schermafbeelding 2015-10-07 om 10.21.38

En wat blijkt: vooral 45- tot 65-jarigen zijn de online koopkampioenen. Deze groep Nederlanders wordt wel eens aangeduid met de term ‘de zilveren economie’ en ook qua online bestedingen valt op dat ze tot de meest kooplustige Nederlanders behoren. En het is een markt om je op te richten.

Volgens het CBS bestaat in 2019 de helft van alle Nederlanders uit 50-plussers. Vaak wordt dit demografisch gegeven aangeduid met de enigszins negatieve term ‘vergrijzing’. Een term die zeker niet past bij het economische gedrag van 50-plussers. De term ‘de zilveren economie’ is zeker vanuit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 een veel betere term.

De opmars van de mobiele koopknop?

Op Emerce is de afgelopen maanden veel geschreven over de mobiele koopknop. Google, Facebook, Twitter en Pinterest doen hun best om de online shoppende consument over te halen om hun smartphone te gebruiken.

Dat dit geen eenvoudige klus is, blijkt ook uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015. De laptop is voor Nederlanders het voorkeursapparaat voor online aankopen. Dit geldt voor 51 procent van de Nederlanders. De smartphone noteert –ondanks de opmars van mobiele koopknoppen- slechts 6 procent.

Schermafbeelding 2015-10-07 om 10.21.47

Het verschil tussen laptop en smartphone is bij deze vraag opmerkelijk. De Nederlander gebruikt zijn smartphone zo’n beetje overal voor, maar niet voor het doen van aankopen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 probeert ook voor dit gedrag een mogelijke verklaring te geven.

Mobiele koopknoppen zoals ‘Place order’ en ‘Buy now’ werken in online advertentie alleen als de consument bepaalde informatie toevertrouwt aan Google, Facebook, Twitter of Pinterest. Zo moeten afleveradres en creditcardgegevens bekend zijn. Deze privacygevoelige informatie laten consumenten niet snel achter op allerlei online platforms. Op z’n minst moet de privacy gewaarborgd zijn. En hier wringt de schoen. Dit vertrouwen in Google, Facebook en Twitter is nagenoeg volledig afwezig. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015:

Schermafbeelding 2015-10-07 om 10.22.03

Nederlanders spreken alleen in het kanaal ‘e-mail’ vertrouwen uit als het gaat om onze privacy. Facebook, Google en Twitter hebben nog een lange vertrouwensweg te gaan.

Nationaal E-mail Onderzoek 2015

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 doet op allerlei terreinen uitspraken over ons e-mail- en appgedrag. Om het op te sommen: over het gebruik van verschillende devices, over onze favoriete e-mailproviders, ons inschrijf- en uitschrijfgedrag voor e-mailnieuwsbrieven, de samenstelling van onze inbox, onze leesmomenten en over de populariteit van e-mail.

Wil je meer weten over het mail- en appgedrag van de Nederlander anno 2015? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2015.  

Dit bericht is 30 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond