-

Facebook populair bij personeelswerving

Social media spelen een steeds grotere rol bij het vinden van nieuw talent voor organisaties, is te lezen op Mashable. Uit onderzoek van Potentialpark blijkt dat werkgevers LinkedIn voornamelijk gebruiken om personeel te werven voor leidinggevende functies en Facebook om in contact te komen met studenten en afgestudeerden.

Voor het onderzoek werden wereldwijd meer dan dertigduizend studenten en afgestudeerden ondervraagd. De online aanwezigheid van vijfhonderd bedrijven in de Verenigde Staten, Europa en Azië werd geanalyseerd. Van de Europese respondenten gaf 48% aan dat zij de voorkeur geven aan contact met personeelswervers via LinkedIn, maar 25% heeft dat liever via Facebook. De meerderheid van de respondenten gaf aan dat Facebook niet de juiste plek is om in contact te komen met mogelijke werkgevers en dat zij het vervelend vinden om persoonlijke informatie te delen.

Facebook vs LinkedIn
Die uitkomsten zijn niet erg schokkend. Privacy blijft een terugkerend probleem als het gaat om werk en Facebook. Dit weerhoudt werkgevers echter niet van het actief zoeken naar personeel via dit sociale netwerk. Potentialpark geeft aan dat een derde van de werkgever top 100 in Europa een Facebook fanpage heeft met meer dan duizend fans.

Waarom zijn werkgevers zo gebrand op Facebook als wervingssite? Zeven redenen:

1. Facebook is ‘more engaging’. Werkgevers volgen een ‘let them come to us’- strategie door een bedrijfspagina op te zetten voor carrière- en wervingdoeleinden. Interessante content levert veel reacties, discussie en persoonlijke interactie op volgens personeelswervers. Met LinkedIn gaat het vaker om eenrichtingscommunicatie. Daar zijn personeelwervers actief opzoek naar talent en versturen ook berichten aan hen.

2. Facebook is de plek waar het allemaal gebeurt. Het valt personeelswervers op dat studenten en afgestudeerden hun LinkedIn status minder vaak updaten dan hun Facebookstatus.

3. Het is gratis. Facebook stelt werkgevers in staat om testimonials, video’s, foto’s en vacatures te plaatsen op het sociale netwerk. Het brede scala aan tools wordt ingezet door werkgevers om zichzelf te presenteren als een aantrekkelijk bedrijf.

4. Het is een groter netwerk. Met meer dan achthonderd miljoen actieve leden wereldwijd heeft Facebook een stap voor op LinkedIn’s honderdtwintig miljoen leden.

5. Het netwerk is opener dan LinkedIn. Facebook is gratis voor alle leden. Er zijn geen premium accounts vereist om van bepaalde functies gebruik te maken.

6. De ‘like’ knop. Als het gaat om carrièrewebsite-integratie wint Facebook met deze knop.

7. Facebook heeft betere brandingmogelijkheden. LinkedIn is goed voor zakelijk netwerken en screening. Voor brandingactiviteiten en communicatie met studenten, afgestudeerden en jonge carrièreprofessionals gebruiken recruiters liever Facebook.

)* Auteur Robert Doggers werkt bij Yune en blogt op Let’s Go Social

Deel dit bericht

2 Reacties

Sjaak gort

interessant artikel! Ik maak zelf ook vaak gebruik van facebook met mijn dual sim telefoon

Mark van Loon - Conversie Partners

Leuk artikel! Volgens mij word in NL voornamelijk nog linkedin gebruikt door HR-specialisten. Best jammer, want ook facebook biedt veel potentie, vooral door gebruik te maken van het netwerk van huidige personeelsleden en relaties. Die zijn al warm, en kunnen jouw bericht/vacature goed verspreiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond