Groei advertentiemarkt voor rekening multinationals
Online adverteren groeit dit jaar over de gehele linie. De grootste stijging? De domeinen social (+45 procent) en video (+42 procent). Qua uitgaven is de groei over heel 2017 uitgekomen op 11 procent.
In het eerste kwartaal van 2017 kwamen de totale uitgaven van de online advertentiemarkt uit op 954 miljoen euro. Oftewel een groei van 13 procent. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
Maar de dubbele groeicijfers over het gehele jaar 2017 zijn met name toe te schrijven aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan. Zeker met de nieuwe privacyregeling (GDPR) op komst, stelt Deloitte.
Definitieve verschuiving naar mobile
Het onderzoek van IAB Nederland en Deloitte laat een definitieve verschuiving zien van desktop naar mobile advertising. De voornaamste reden? De indrukwekkende groeicijfers van social media. Die media wordt immers met name geconsumeerd op mobiele devices.
Mobile search (27 procent), display (10 procent) en video (3 procent) zijn samen inmiddels goed voor 40 procent van alle online advertising-uitgaven. Een jaar eerder was dat nog 36 procent. Mobile display- en video ad-inkomsten namen toe met 32 procent.
Ook programmatic advertising blijft groeien, alhoewel de cijfers minder indrukwekkend zijn dan drie jaar terug. In het eerste kwartaal van 2017 namen de display ad-uitgaven via real time bidding toe met 22 procent. Wat neerkomt op een totaal van 121 miljoen euro.
*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#163).
De volledige Online Ad Spend Study H1 2017 van Deloitte en IAB Nederland is hier te downloaden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond