-

Grote ondernemingen worstelen met hun digitale strategie

Grote ondernemingen ondervinden wereldwijd aanzienlijke problemen met het vormgeven van hun digitale strategie. Hoewel digitale innovatie de bestuursagenda van de bedrijven in het algemeen beheerst, hebben de ondernemingen moeite om hun strategie hieraan aan te passen. Dit blijkt uit de CIO Survey 2015 van Harvey Nash en KPMG. Aan het onderzoek werkten wereldwijd bijna 4.000 CIO’s mee.

Vooral het tempo waarin de digitalisering zich voltrekt en de dringende noodzaak om te innoveren maakt het voor bedrijven lastig een digitale ondernemingsstrategie te realiseren en de noodzakelijke kennis en vaardigheden in huis te halen. De onderzochte bedrijven beschouwen het aantrekken van specialisten die in staat zijn Big Data te analyseren op dit moment als het meest nijpende probleem.

Twee derde van de onderzochte CIO’s verwacht dat de digitalisering de huidige bedrijfsvoering ingrijpend zal veranderen. En een meerderheid verwacht dat de gevolgen van deze disruptie binnen nu en twee jaar merkbaar zullen zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in hun poging om een digitale strategie van de grond te krijgen er steeds vaker toe overgaan om naast de Chief Information Officer (CIO) een Chief Digital Officer (CDO) te benoemen die die digitale strategie van de onderneming voor zijn rekening neemt.

De opmars van de Chief Digital Officer vindt KPMG opvallend. Het is een signaal dat de nood bij de bedrijven kennelijk hoog is, dat zij vaart willen maken met de ontwikkeling van hun digitale activiteiten en op zoek gaan naar de noodzakelijke competenties.

Overigens verschillen de verantwoordelijkheden van de CDO bij de bedrijven wel aanzienlijk. Bij minder dan de helft van de bedrijven heeft de CDO de volledige verantwoordelijkheid voor de digitale strategie. De overige bedrijven delen met name de CIO, de CMO en de CEO het leiderschap toe.

Bij één op de vier bedrijven is de digitale strategie op dit moment nog het exclusieve domein van de marketingafdeling, een opvallende daling met zestien procent ten opzichte van vorig jaar. Toch zijn organisaties met een sterke samenwerking tussen CMO en CIO zeer succesvol.

Om te voldoen in de personeelsbehoefte blijken steeds meer bedrijven een beroep te doen op mensen van buiten. De helft van de CIO’s geeft aan dat zij externen inhuren om te kunnen voorzien in de noodzakelijke vaardigheden die zij binnen de eigen onderneming ontberen.

Het verbeteren van processen en efficiency is belangrijker geworden dan kostenbeheersing. CIO’s vinden IT-projecten die geld opleveren belangrijker dan IT-projecten die geld besparen. Bijna 40 procent van de CIO’s kent aan het leveren van analytische informatie en business intelligence de hoogste prioriteit toe.

Een digitale versie van het onderzoek is verkrijgbaar via deze link.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond